Nyttig tilbehør til iPad

Skrevet 28. desember 2011

0



App-er øker funksjonalitet og bruksområde på din iOS enhet. Men det er også kommet mye tilbehør som øker bruksområde og funksjonalitet. Jeg har laget en enkel oversikt som kanskje er nyttig for flere? Tastatur, USB adapter, veske, stativ, VGA adapter, headsett og Apple TV. Det er det viktigste tilbehøret for meg. Apple TV tilbyr trådløs overføring av lyd og bilde, – like ålreit i stua som i klasserommet og på møterommet. Men det stopper ikke der. Stativ for fotografering, mikroskop, musikkutstyr, oppbevaring- og ladekasse for skoler, er også blant tilbehørsparken.

Tastatur

Det kan ikke sies nok ganger. Et godt tastatur øker produksjonen din når du skal skrive mye. Jeg skrev kanskje 20 artikler på denne bloggen uten eksternt tastatur, jeg ville sjekke ut hvor mye jeg fikk til. Så begynte jeg å skrive med eksternt tastatur, og det er ikke bare hastighet som er forskjellig. Hele skjermflaten blir tilgjengelig og det blir mer behagelig å jobbe. Jeg er ikke i tvil om hva mitt førstevalg er… Du kan lese min test av de beste tastaturene.

USB adapter

USB adapter fra kamerakit bruker jeg til musikkutstyr og bilder. Jeg er spesielt happy med små mobile MIDI keyboards som ikke krever strømforsyning.

MIDI Keyboard og Alesis IO dock

M-Audio Keystation 32 og Akai LPK 25 er begge MIDI keyboard som fungerer rett på iPad med USB adapter – uten ekstra strøm! Det er bare helt vidunderlig å kladde litt ideer «når som helst/hvorsom helst». Begge disse keyboardene kan jeg anbefale. M-Audio dekker 2 og en halv oktav og har noen svært hendige knapper. Akai dekker 2 oktaver og er mer solid bygget. Den har bedre tangenter (halvt veide) og den «sitter» bedre på bordet foran deg. Det hadde vært perfekt og krysset disse to:)

IO dock er nylig kommet i hus og jeg kan bare si at det er et helt genialt produkt. Kanskje jeg legger ut en test seiner. Jeg har noe analogt musikkutstyr og jeg har en Røde kondensator mic som elegant går rett inn i IO dock-en. Nå har jeg all forbindelse jeg kan ønske meg inn og ut av iPad. En ting som er rart er at USB tilkoblingen er av type B kontakt. De fleste vanlige USB-keyboard har også B tilkobling. Men B til B kabel finnes ikke:( Jeg har derfor bestilt en A til B konverter, heldigvis noe som ikke koster mer enn 30,- kr.

Apple TV – trådløs dynamitt

Mange har skrevet om Airplay mirroring, og mer vil nok komme. Erling Grønlund har gjort en god artikkel hos RIKT. Grunnen er at læringsutbytte blir så mye høyere i et klasserom når ulike elevarbeider og elevprosesser raskt deles trådløst. Det er så enkelt og det går på noen få sekunder. Det gir en fantastisk dynamikk man ikke har hatt når det gjelder IKT. Det at læreren kan vandre rundt er kult i seg selv. Den virkelige revolusjonen er hvor raskt man kan switche mellom iPad-er og arbeidsprosessene man da kan dele med alle. Jeg har vært med i flere sammenheng hvor dette utnyttes og jeg kan si at læringen øker betraktelig. Perspektiver åpnes, gruppa blir en ressurs for de lærende på 1-2-3.

Stativ i forskjellige varianter

Stativ kan være bra for ergonomien. Jeg bruker selv 3 stativer.. Origami (tastaturveske kombinert), iKlip mikrofonstativ, og en ombygd iMac fot. Er litt stolt av sistnevnte, den ser stilig ut og vekker oppsikt på kontoret:) Du ser bilde av den ovenfor. Origami veska til Apple wireless keyboard er en genial liten sak som både tar vare på tastaturet mitt, og som gir meg et fleksibelt stativ når jeg skal skrive. Det fungerer bra i fanget også. Jeg så denne løsningen i London i august og kjøpte en til meg selv og en til Erling Grønlund. Vi ble hekta begge to. Nå ser du oss med denne overalt. Den godeste Erling ble så glad når han fikk denne.. Jeg kan knapt huske bedre anvente 200 kroner:)

Hodetelefoner

Dette er et stort lerret å bleke.. Jeg er fornøyd med Joys øreplugger, Behringer HPS 5000 og M-Audio Q-40 for minimal overhead ved vokalopptak. Hver til sitt bruk. Jeg lager en del musikk på iPad og da kommer jeg ikke utenom headsett. Behringer bruker jeg fordi de er billige og fordi de gir grei referanse. Q-40 er mye morsommere og bedre å ha på øra, men jeg får alltid noen overraskelser når materiale spilles på høyttalere i ulike settinger.

Ladekasse for skoler

SNORRE data har utviklet en god ladekasse med en samarbeidspartner i Norge. Den er blitt veldig bra og løser behovet på en god og enkel måte. iPad-ene beholder veska på, settes i sitt spor og kobles til USB ladekabel. Tilkobling til veggkontakt gjøres fra utsiden.

Trådløst Mikroskop

Jeg gleder meg til å teste trådløst mikroskop fra ProScope. ProScope har levert gode USB mikroskop til PC/MAc i en årrekke. Nå har de lansert sin siste modell i trådløs versjon for iPad. Løsningen lar deg ta snapshot av forstørringer og dele det med resten av klasserommet over projektor. F.eks med Apple TV – trådløst:)

Har du gode tips til tilbehør?
Dersom du har gode tips til tilbehør er du velkommen til å dele det nedenfor.

Postet i: iPad