Blogsy gjør blogging til en lek

Posted on 13. februar 2012

0



Blogsy er et svært allsidig enkelt-å-bruke-verktøy for blogging med iPad. Den støtter alle de store blogg-plattformene, deriblant Google og WordPress. Og du trenger ikke kunne html kode, – det er i seg selv et godt nok argument for mange. Med Blogsy kan man blogge langt ned i barnetrinnene så det spruter etter. Uten å bruke mye tid og energi på å lære seg verktøyet. Blogsy er for skriveglade i alle aldre på tvers av plattformer. 

Alt jeg gjør i Blogsy er fullstendig grafisk med «dra og slipp» funksjonalitet. Alle som har brukt PC littegrann får til å bruke Blogsy på iPad.

Selv har jeg blogget relativt mange artikler rett i WordPress webkonsoll, og litt ved hjelp av WordPress app-en. Jeg har da brukt en del tid på å lære meg alle triksa, bl.a. å legge inn bilder og lenker til slutt. Teksten blir ganske stygg å lese med HTML kode «in my face». Alt dette kan du hoppe bukk over med Blogsy.

Formateringer er en lek med, omtrent som å jobbe i Word eller Pages. Jeg lager enkelt punktlister:

  • Velger punktliste knappen i toppen

  1. Eller liste med tall
  2. Enkelt og greit
  3. På 1-2-3

Angre tasten står laglig til oppe i venstre hjørnet på verktøylinja.

Dersom jeg vil utheve noe i tabloid format er det en knapp for det også 

Angrefunksjon og alle standard snarveier på eksternt tastatur fungerer som bare det. Utviklerne bak programmet har gjort en svært god jobb med Blogsy. Det eneste jeg virkelig savner er direkte tilgang til lenke-arkivet slik jeg finner det i WordPress web-konsollet. Alle som vil ha en Search-Engine-Optimalized (SEO) blogg trenger å lenke seg dypt inn i sitt eget lenkearkiv. Med Blogsy må jeg ta copy-paste på lenkene fra en webleser inn i artikkelen. 

For å legge inn bilder er det 100% «dra og slipp«, litt forvirrende at man bruker 2 fingre for å flytte et bilde man ønsker ny plassering på. Men man lærer fort i denne app-en. For å skalere størrelse er det mest praktisk å bruke zoom knappen nederst i menyen når du redigerer et bilde.


 

