Grunnleggende programvare til iPad

Posted on 8. april 2011

0



Her lister jeg opp verktøy og funksjoner som du absolutt bør ha tilgang på. Det finnes alternativer, men jeg velger å løfte fram de som fungerer godt for meg. Flere av programmene har jeg skrevet egne artikler om og du finner lenker nedenfor. For alle nye er det obligatorisk å lese artikkelen «Skrive på iPad». Det har skjedd litt siden jeg skrev denne artikkelen og jeg har valgt å oppdatere i dag (25.06.11).

Bevege deg mellom programmer? Bruk 4 eller 5 fingre på skjermen og dra høyre/venstre. Da bytter du direkte mellom programmene som er åpne.

  • iCab Mobile – mye mer effektiv nettleser enn Safari. Egen artikkel her.
  • Pages – tekstbehandler og enkel desktop publishing. Støtter det meste, eksporterer til Word eller pdf. Lagrer lokalt i mapper.
  • Goodreader – pdf leseren over alle. Suveren på filbehandling sammen med utheving, understreking og notater. God søkefunksjon. Svært høy verdi for lærende i alle aldre. (Det inkluderer deg og meg). Egen artikkel her.
  • Keynote – Meget bra presentasjonsverktøy. Leser det meste av det du har laget på andre plattformer. Eksporterer til Powerpoint dersom du ønsker det. Lagrer lokalt i mapper.
  • iBooks – Apples ebok leser med direkte tilgang til Apples bokbutikk. Epub format, samtidig som den endelig har mulighet for direkte import, uten å gå via iTunes eller online butikken til Apple.
  • Kindle – Amazons ebok leser med direkte tilgang til amazons bokbutikk. Eget filformat – ikke Epub.
  • Calculator
  • iThougtsHD – tankekart som er lett å bruke. De som liker annen layout kan prøve Mindnode.
  • Pen & Paper – den umiddelbare kladdeboka når du vil bruke håndskrift. Den støtter også å sette inn bilder og du kan skrive med tastatur. God objekthåndtering. Du kan lese mer om den og Adobe iDeas her.
  • Photogene – Bildebehandleren du må ha. Jeg har skrevet egen artikkel om Photogene her.
  • Flipboard – RSS og Twitter leser i lekkert magasin-format. Egen artikkel om denne her.
  • Instapaper – Read later funksjon som er enkel føre videre i nye RSS strømmer. Fin APP for å administrere linkene dine. Gir deg knapp(er) i Safari for å legge rett i ønsket mappe. Du kan lese webartikler offline og du har frisøk. Her kan du lese mer om Instapaper.
  • Wikipanion – Wikipedia i mer hendig format for iPad.
  • VNC viewer – fjerntilgang til din PC eller server. Støtter alle OS men du må betale ekstra for Windows 7 eller Vista.
Her har jeg samlet en del demoer på Youtube.

Når det gjelder filbehandling velger mange å bruke Dropbox eller Apples iCloud. Jeg anbefaler skoler å tenke privat skyløsning. RIKT har lansert en komplett fildelings- og samarbeidsarena som heter Connect. Dette er den mest komplette løsningen i markedet for tiden.

For å skrive en komplett blogg-artikkel med iPad kan jeg anbefale denne artikkelen.

RIKT har lansert en lagrings- og samarbeidsplattform for iPad som heter Connect. Den implementeres nå både hos politikere i ulike kommuner, og den brukes i fler og fler skoler. Også næringslivet har våknet for Connect. Den er på mange måter et «missing link» for den mobile plattformen. I RIKT bruker vi selvsagt løsningen selv og jeg anbefaler alle som opplever behov – å ta kontakt. Connect er den mest komplette løsning for fildeling og samarbeid for iPad. Connect har også full kryssplattform støtte.

