iPad på full fart inn i norske skoler og barnehager.

Posted on 18. april 2011

3



iPad er på full fart inn i norske skoler og barnehager. Det er flere prosjekter som pågår og jeg tenkte det kan det være ønskelig med informasjon om hva som skjer. Fra høsten 2011 vil de første 1:1 prosjektene starte i full skala. Jeg er involvert på leverandørsiden og vil dele erfaringer om dette i en senere artikkel. Her er en smakebit av det som pågår nå (April 2011). Jeg vil ikke oppdatere denne artikkelen og ber derfor om å følge med på bloggen. Jeg poster artikler om nye installasjoner og prosjekter fortløpende.

Barnehager:

Myrertoppen barnehage i Oslo har gjort en god del læringsaktiviteter med iPad. De fikk et oppslag i Dagens Næringsliv uka før påske. Jeg nevner et svensk prosjekt ettersom dette er godt dokumentert og norske brukere kan finne gode tips her. På Youtube finner du en kanal med mer fra søta bror. Her er en fersk artikkel om norske barnebøker.

Grunnskoler:

Godøy skole har prøvd ut iPad som MattestasjonerStavanger International school har et klassesett med iPad som rullerer flittig rundt på skolen. Skolen har svært gode erfaringer så langt. Andrew Rhodes er IKT ansvarlig ved skolen. Han har jobbet ved et IKT treningssenter i England før han kom til Stavanger høsten 2010.

Videregående skoler:

Ved Sandefjord VGS har de kjørt nettbrett prosjekt og ledelsen ser for seg at elevene kan slippe å dra med seg sekken full av skolebøker. I Sør Trøndelag går et liknende prosjekt under navnet FramsIKT. De rapporterer om at elevene kommer bedre forberedt til undervisningen når de gjør sine egne e-notater direkte i lærebøkene. Her er noen interessante foreløpige konklusjoner:

  • Lærebøkene på iPad fører til at elevene leser mer enn før, elevene har også sluttet helt å ta med seg bøkene på skolen. (Prosjektet har fått til avtale med bla. Aschehaug og andre forlag om utprøving av lærebøker på nettbrettet.)
  • IAnnotatePDF blir brukt til å notere og markere i teksten, noe som det ikke hadde mulighet til i de fysiske bøkene. Notatene er også søkbare, noe som gjør det enkelt å finne tilbake.
  • Så langt føler ikke lærerne at iPad`en er tidstyv.
  • Multitasking på iPad er ikke alltid like enkelt, og skal en feks. lese i en lærebok og skifte mellom den og QuickOffice så er det litt tungvint.
  • Instapaper (App) gir fantastiske muligheter for å lage seg en artikkelsamling. Elevene organiserer artikler i ulike mapper, etter fagområde. Instapaper fjerner også mye av det forstyrrende elmentene på en nettside, som feks. reklame.
Stend VGS i Hordaland har nettopp startet et prosjekt du kan lese om her.
Både Rogaland- og Akershus fylkeskommune er i gang med sine prosjekter, men her har jeg lite informasjon enda.

Høyskoler/Universitet:

40 masterstudenter i geologi ved Universitetet i Oslo fikk i september 2010 utdelt iPad med hele pensum inkludert.

Advertisements
Posted in: iPad i skolen