Youtube – en ressurs i læringsarbeidet.

Posted on 26. april 2011

0



Visste du at Youtube på iPad og iPod touch er optimalisert for at du skal få mest mulig ut av nettstedet? Dersom du har konto på Youtube får du maks ut av både abonnementer, favoritter og spillelister. Alle disse 3 kan du modifisere videre direkte i APP’en. Det er enkelt å dele dine funn med andre via email. Noen ønsker å inkludere videoer i sine lenkearkiv. Har du Instapaper kan du også maile til din «read later» mailadresse.

Ønsker du en rask «howto» innenfor en APP eller et program er veien kort dersom du bruker søkefunksjonen. Jeg samlet raskt noen instruksjonsvideoer for artikkelen «Grunnleggende programvare til iPad» her. Men du vil finne langt mer enn instruksjonsvideoer. For bl.a. geografi, historie, biologi og kunst vil du finne mye matnyttig. Et enkelt søk på ordet «Pisa» ga bl.a. denne informative og opplevelsesfulle videoen:

Hvorfor jeg hadde lyst å søke «Pisa» kan du jo lure på..:) Når jeg har funnet en video som passer inn i et undervisningsopplegg, eller noe jeg vil publisere, kan jeg enkelt linke eller embedde. Såkalt embedded video er innenfor Youtubes retningslinjer. Se bl.a. Community guidelines. Når det gjelder å respektere opphavsrett har de et eget område de kaller for copyright center. Jeg skal ikke røpe hva jeg tenker om videoen jeg har lagt ved ovenfor. Jeg vil at du skal tenke litt over dette selv. Nettvett og opphavsrett er viktige temaer for alle som bruker Youtube.

Etter å ha brukt litt tid på Youtube blir du mer kresen på hva du trykker på av videoer. Du har definitivt ikke lyst å bla gjennom alt av hjemmesnekra videoer. Snart filtrerer du på videoer som er mest sett, høyest rangert osv… Alt i alt er det mye gull å finne dersom en bruker verktøyene som bygd inn i nettstedet og i APP’en. Slik blir Youtube et svært nyttig tillegg til Wikipedia og andre ressurser i læringsarbeidet.

Her kan du se hvordan laste ned filmer fra Youtube som MP4 og gjenbruke videre i iMovie. Alt på iPad:)

(Dersom du liker denne bloggposten setter jeg veldig pris på om du deler den med noen via mail-, twitter-, eller facebook knapp nedenfor).

