En Episk utfordring – digital historiefortelling på iPad

Posted on 28. april 2011

1



Dette undervisningsopplegget er skapt av Lærere ved Ringwood North barneskole i Australia. Epic Citadel APP er et 82.2MB gratis spill hvor deltakerne navigerer i en dynamisk fantasy «verden». Man utforsker i sitt eget tempo fra brua over elva til den mystiske katedralen i sentrum av byen. Spillet er tilgjengelig for iPhone, nyeste iPod touch og iPad.

Her er utfordringen elevene fikk:

Lag en digital fortelling og benytt bilder fra Epic Citadel. Du kan velge om den digitale historien inneholder tekst, eller ikke. Det kan være en collage eller et dikt. Det er helt opp til deg så lenge du forteller en historie, og at du bruker noen programmer du liker. Historien må ikke være lenger enn 3 minutter. Hver historie må inneholde en kort refleksjon hvor du svarer på disse spørsmålene:

  • Hvordan skapte du din historie?
  • Hva ved arbeidet fungerte?
  • Hva fungerte ikke?
  • Hvilke ferdigheter mener du at du har lært ved å fullføre denne oppgaven?

Ideer for å komme i gang

  • Du tar «snapshots» ved å holde nede Power-knappen og Home-knappen samtidig. Det åpner mange muligheter for digital historiefortelling.
  • sekvenser dine bilder i Keynote for å legge til tekst på øyeblikksbilder
  • lag en kort film i Reel Director, hvor du tar med overganger og spiller inn kommentarspor
  • Bruk Doodle Buddy for å merke nye karakterer over toppen av bildene. (Evnt Adobe ideas som nevnt i en annen artikkel på denne bloggen, min kommentar).
  • Bruk StripDesigner til å lage en tegneserie. Sette inn bilder i rammer, legg til tekst og snakkebobler
  • bruk programmer som lar deg komponere din egen musikk for å lage et soundtrack eller stemning.

Lærerne ved Ringwood North Primary School gir følgende tips:

Eleven er en ressurs i arbeidet med iPad. Noen elever bruker seks eller syv forskjellige programmer for å konstruere produktet for oppgaven. Læreren trenger ikke være ekspert på programmene. Dersom det er tid og rom i timeplanen kan elevene få annen oppgave som går mer på instruksjon. Elevene i 4. og 5. trinn på Ringwood North fikk i oppgave å opprette en kort innføringsguide for hver sin favoritt APP. Her er instruksjonene de fikk for denne oppgaven:

  • navnet på programmet
  • kostnadene, hvis det er en kostnad
  • en beskrivelse av hva programmet gjør
  • en oversikt over knapper og symboler, hva de gjør
  • hvordan de liker å bruke programmet i klasserommet. Hvilke fag er APP’en egnet til?
  • ikke mer enn 2 minutter lang.
(Dersom du liker denne bloggposten setter jeg veldig pris på om du deler den med noen via mail-, twitter-, eller facebook knapp nedenfor).

Advertisements