iPad som interaktivt whiteboard

Posted on 1. mai 2011

1



Den store berøringsflaten til iPad gir muligheter du kanskje ikke har tenkt på. Jeg har testet iPad som interaktivt whiteboard med de APP’ene som er laget spesielt for dette. Adobe ideas er et tegneprogram, men jeg har tidligere opplevd det så godt å skrive på at jeg ville sammenlikne mot de mer spesialiserte programmene.

Jeg har jobbet i forhandlerleddet med SMART board i noen år og erfaringsgrunnlaget derfra har vært nyttig når jeg skulle gjøre denne testen. Ikke minst var det nyttig når jeg skulle velge funksjonalitet som bør sammenliknes. Jeg hopper rett på resultatene, poengskala fra 1-6, høyere er bedre. Her er mine vurderinger:

(Nevner at budskapet rundt dette temaet er kraftig fornyet med posten  – iPad 2 støtter trådløs overføring av VGA med IOS 5! Jeg anbefaler likevel å lese ferdig).

                 Jot!                    Syncpad             Adobe ideas         Doceri

God å skrive med

4

3

6

3

Farger

4

4

5

4

Zoom og navigering

4

1

6

4

Angrefunksjon

4

6

4

Fleksibel med objekter

3

2

4

Fleksibel pennetykkelse

2

2

5

4

Samarbeid flere enheter

5

5

Dersom du ikke trenger mer enn standard Whiteboard muligheter, er Adobe ideas det klart beste valget. Som du ser gir programmet overlegen ytelse på skriving og navigering. Jeg skriver med fingeren og det fungerer strålende. Skriftutjevningen har Adobe lykkes svært godt med. Programmet er kanskje ikke laget for formålet, men det egner seg utrolig godt. Prisen på kr 35,- er det ingenting å si på. Jeg lager skjermdumper ved å holde nede Power-knappen og Home-knappen samtidig. Og jeg kan skjermdumpe fra hvilket som helst program. Da får jeg bilder som kan bearbeides videre i Adobe ideas. Lager du et undervisningsopplegg med flere sider er det litt tungvint å distribuere i etterkant. Keynote egner seg til dette, men du må da save bildene til «album» først. Prosessen tar ikke lang tid, men det er mer tungvint enn i SMART notebook hvor du gjør alt i samme prosess.

Det er flere ting jeg savner når jeg sammenlikner med en «ekte» interaktiv tavle-løsning. Styring- og gruppering av objekter er noe jeg enkelt løser på en SMART board. Jeg savner å gjøre opptak av hele undervisningssesjonen, og jeg savner galleriet. Doceri og remote PC gir deg denne funksjonaliteten over Wifi på iPad. Doceri koster ca 275,- kr. Jeg gledet meg til å teste denne løsningen og det var her jeg hadde størst forventninger. Doceri har noen flotte demovideoer på sin hjemmeside, men jeg er skuffa. Selv om jeg får tilgang på SMART notebook (på remote PC) synes jeg ikke det fungerer tilstrekkelig «smooth». Det er litt vanskelig å skrive med og det er litt grovkornet skjermbilde. Jeg prøvde med en Pogo sketch penn for å øke nøyaktigheten på skrivingen, men jeg får det ikke til å fungere optimalt.

Dersom du trenger å samarbeide mot andre mobile enheter er Jot! et godt valg. Det koster 220,- kr pr år pr enhet som skal jobbe interaktivt. Dersom du kun skal lese koster det ikke noe pr år. Man kan koble seg gratis opp på «møterommet» som gjest. Da får du kun lese- og ikke skrivetilgang. Det koster 29,- kr å kjøpe uten samarbeidsfunksjonen. Jot! kommer på 2. plass i min test. Den er god å skrive med, og den minner litt om Adobe ideas på navigering og zoom. Her er det også lagt inn skriftutjevning som fungerer tålig bra. Det er helt nødvendig med skriftutjevning og effektiv zoom dersom du skal bruke fingeren…
Syncpad fungerer raskt og greit og er litt rimeligere dersom du trenger både lese- og skrivetilgang ved samarbeid. Men jeg opplever at dette programmet har såpass lite funksjonalitet at det er tungt å bruke. Syncpad havner sist i min test.

Som nevnt over er det enkelte funksjoner jeg savner når jeg bruker iPad som whiteboard. Det er ikke like modent som på et SMART board. På den annen side får jeg en svært økonomisk AV-løsning for møte- og klasserom med en 50-60″ flat-TV. iPad 2 over HDMI med flat-TV gir et komplett AV-system med lyd og bilde til en veldig overkommelig pris. For under 10000,- eks MVA får jeg svært mye for pengene. Til denne prisen vil noen nøye seg med mindre funksjonalitet. Bonusen med en slik løsning er at flat-TV gir bedre bilde og mindre støy enn projektor løsning. Høyttalere er integrert og trengs ikke kjøpes i tillegg.

Til slutt..

Det ryktes at SMART jobber med en APP som skal interagere med den nye 800-serien multitouch tavler. Det vil gi iPad og SMART en gedigen funksjonheving når de brukes sammen. SMART sin egen Slate vil kanskje bli erstattet av nettbrett? Det er en utvikling jeg ønsker varmt velkommen.

Hvis jeg vil overføre et bilde fra iPhone finnes det en god APP for for å overføre bilder med Wifi mellom iPhone/iPod touch og iPad som heter Photo Transfer.

Et søk på whiteboard i APP store gir ganske mange treff. Og det er skrytende omtale av selv ubrukelige APP’er. Kritisk tilnærming er viktig for ikke å svi av mye tid og penger på dårlig programvare.  Min metode for utvalg av APP’er har vært research på Youtube, APPshopper, APPadvice og APP store. Jeg har valgt å konsentrere meg om programvare som har god oppslutning og som har bedre enn 3 stjerner rating fra brukerne.

(Dersom du liker denne bloggposten setter jeg veldig pris på om du deler den med noen via mail-, twitter-, eller facebook knapp nedenfor).

