Instapaper tar hånd om URL-reservoaret

Posted on 10. mai 2011

1



Noen ganger dukker det opp programvare som løser mine behov slik at det oppstår et avhengighetsforhold. Jeg innrømmer det, jeg er blitt avhengig. URL-reservoaret mitt er i trygge hender. Jeg elsker Instapaper.com og app-en på iPad, måten Marco Arment og hans team har lagt tilrette for URL-arkivering og deling. For ikke lenge siden kom versjon 3.03 og herligheten ble enda litt herligere. Vadingen i informasjonselva har blitt langt mer behagelig nå som URL-godbitene loses inn i «Read later» reportoaret. Der, innenfor innhengningen, er det lett å ta vare på godbitene, nyte leseopplevelser, lagre og dele videre.

Hva består dagens Instapaper versjon av?

Først og fremst tekst-optimalisert visning. Som på Instapapers tekst-alternativ på web, gir APP’en optimalisert tekstversjon av hver side, med ideell formatering for maksimal lesbarhet på iPhone, iPod touch, og iPad. Du trenger ikke å zoome inn for å lese teksten. Og du slipper scrolle-uhell når du leser en lang kolonne. Nå kan du også bla gjennom favorittartiklene til dine venner. Pluss mange flere funksjoner, inkludert:

  • Justerbare fonter og tekststørrelser
  • Innebygd engelsk ordbok
  • Synkroniserer din posisjon i hver artikkel (huskes videre mellom iPhones og iPads)
  • mappestruktur (samme som på instapaper.com)
  • Rull av hele sider (paginering)
  • Last opp til 500 artikler om gangen

Funksjonene på instapaper.com er også svært gode for iPad brukere. Du bygger mappestruktur og flytter URL-er til de ulike mappene svært enkelt. Du får gjort alt du trenger å gjøre fra iPad. Etter et halvt års bruk finner jeg at jeg bruker websiden mer enn selve app-en. Noe av grunnen er at jeg oppdaget at det var lett å videresende RSS strøm fra hvilken som helst mappe til Flipboard. Instapaper app-en er god, men jeg leser så mye annet når jeg er på Flipboard at det er praktisk for meg å lese der.

Folkene bak Instapaper har gjort tjenesten altetende i fht «inn» og «ut». Der hvor det ikke er en knapp for å save direkte til Instapaper kan du bruke din unike Instapaper mailadresse. Nesten like enkelt som å trykke på «knappen». Du får alltids URL’en inn til Headquarter.

Du kan dele RSS strømmer fra hvilken som helst mappe fra din konto hos Instapaper.com. «Jans nylig leste» på høyre side av denne bloggen er fra en av mine Instapaper mapper. Det er også enkelt å lage hel ebok av en kvalitetssikret mappe på Zinepal.com. Jeg vil trekke fram en sak til.. Evernote er uvurderlig i fht videre strukturering av innhold for min egen del. Jeg kan krysse av om det jeg «liker» i Instapaper skal sendes til Evernote, dette er praktisk for meg. Jeg bruker Evernote til prosjekter og research og jeg har hatt svært god nytte av Evernote når jeg har jobbet med artiklene på denne bloggen. Instapaper sammen med Evernote er en sterk kombinasjon!

Dersom du liker denne bloggposten setter jeg pris på om du deler den.

