Skrive på iPad

Posted on 25. mai 2011

2



Å skrive på iPad er ikke som å skrive på en laptop eller stasjonær PC/Mac. Siden det er hva de fleste av oss har gjort en stund stiller vi med et handicap, vi trenger litt «avkoding». De som har brukt iPhone har en fordel, lærere med SMART board likeså. Disse veit at ved å trykke og holde noen sekunder belønnes man med noen gode hurtigvalg. Der har vi allerede knekt litt av koden:) Flere tips for effektiv skriving på iPad får du i denne artikkelen.

Bevege deg mellom programmer? Bruk 4 eller 5 fingre på skjermen og dra høyre/venstre. Da bytter du direkte mellom programmene som er åpne.

Hold, eller trykk flere ganger!

Holder du fingeren inne et par sekunder kan du velge «marker» eller «marker alt». Dobbeltklikk på et ord og du ser ordet blir markert. En pop-up meny gir deg valgene om å «klippe ut, kopiere, lim inn eller erstatt». Når noe er uthevet, vil du se at du kan dra i de blå markeringspinnene. Et annet alternativ vil være å «lime inn» dersom du har noe på utklippstavla. Hvis du trippeltrykker ganske raskt på et ord, vil hele linjen bli markert.

Skriv i landskapsmodus

Ved å bruke landskapsmodus får du større virtuelt tastatur og det er enklere å bruke flere fingre. De færreste får til å bruke alle 10 fingrene, men 6-8 fingre gir ganske bra hastighet for meg. Skaff deg også en veske som gir deg litt vinkel opp fra bordet. Det er bedre for ergonomien. Vertikal stilling er ikke gunstig med internt keyboard. Har du eksternt tastatur blir det annerledes. Da nyter du mer informasjon på skjermen og vertikal modus vil være et pluss.

Autokorreksjon

iPad foreslår noen ord mens du skriver. Avhengig av ordet, kan forslaget poppe opp. Når ordet er foreslått, trykker du mellomromstast for å akseptere. Hvis du er uenig trykk «X» og det forsvinner. Ved feilskriving vil iPad foreslå korrigering. Du godtar ved å trykke på mellomromstasten. Hvis du ikke liker autokorreksjon kan du slå det av i «Innstillinger», under Generelt> Tastatur.

Punktum, mellomrom og å flytte markøren.

Når du skriver og kommer til slutten av en setning, kan du dobbelklikke mellomromstasten og iPad gir deg punktum automatisk. Når du begynner å skrive neste setning, vil den første bokstaven automatisk være stor. Første gangen jeg skrev på iPad husker jeg at jeg lurte på hvordan jeg flyttet markøren innover i dokumentet. Det gjøres også ved å holde fingeren inne. Apple har bygd inn et forstørrelsesglass som dukker opp slik at det er enkelt å flytte markøren nøyaktig dit du vil ha den. Enda et tips er apostrof og anførselstegn direkte fra komma og punktum. Hold inne litt ekstra så dukker det opp.

Fordeler og ulemper

Fordelen av å bruke virtuelt tastatur er at iPad blir superlett å ta med rundt omkring. Mye mer mobil enn en standard laptop. Det virtuelle tastaturet er svært anvendelig for e-post, twitring og kommentarer. Jo mer du bruker det, jo lettere blir det å skrive. Dersom du skal skrive mye kan det lønne seg å bruke Apples eksterne tastatur eller tredjeparts Bluetooth-tastatur. Det gir deg mer space på skjermen og høyere hastighet. Som du ser får du rikelig med info i stående modus… Erling Grønlund har tatt seg bryderiet med denne guiden for å skrive effektivt med Apples eksterne tastatur. Takk Erling!

Programvare

Som du ser har jeg gjort en del av mine møtenotater med «notater» som følger med ut av boksen. Den gjør det den skal og bare virker. Men den er svak på eksportering. Den er brukt fram til nå og jeg ser at jeg kan like gjerne skrive tekst rett inn i Pages. Så jeg endrer min egen arbeidsflyt i disse dager for skriving av notater. Pages har nettopp blitt oppdatert og støtter nå mappestruktur lokalt på iPad. I tillegg støtter Pages eksportering til Word og eksportering til privat skyløsning. Jeg finner derfor ingen grunn lenger til ikke å gå rett til Pages først som sist. Du kan lese en stortest av notat APP’er på bloggen til RIKT. For å strukturere informasjon har jeg god hjelp i Evernote i kombinasjon med mitt stadig voksende URL-reservoar i Instapaper. Jeg har skrevet om Instapaper her.

Andre artikler:


Blogsy gjør blogging til en lek

For de skriveglade kan det også være spennende å lese om Omm – skriveprogrammet med innlagt henrykkelse.

