Hvorfor trenger jeg bli bedre til å dele?

Posted on 1. juni 2011

2



Å dele er en fin greie. De fleste jeg kjenner er glad for at det finnes noen som deler. Delerne gjør det litt enklere for oss andre ved å gjøre tilgjengelig ideer og arbeider som ikke behøver finnes opp fra grunnen av. Deling gjør gjenbruk og utvikling til en naturlig del av hverdagen. Jeg tar av meg hatten for de som gladelig har delt ideer og arbeider med meg. Når det allerede finnes noen gode delere der ute, hvorfor trenger jeg da bli bedre? Deling er for noen den berømte dørstokkmila. Hvorfor er det slik?

  • Deling gir mer samarbeid.
  • Mer samarbeid gir økt læring.
  • Hvis jeg deler bidrar jeg til dette.

Så hvorfor i alle dager har jeg ikke en nettkultur og delingskultur som samsvarer med dette?
Jeg spør meg selv hvorfor «liker»-knappen på Facebook har så høy oppslutning? Den er enkel å bruke, og de fleste som er på Facebook bruker den fra tid til annen. Kan det ha med at innsatsen er lav og gevinsten høy? Jeg er ikke sikker, jeg er nysgjerrig på å lære mer om det.  Jeg har gjort meg noen foreløpige tanker om det. Jeg er spent på om det er usikkerhet, flauhet eller bedagelighet som er de viktigste motkreftene i oss. Derfor har jeg satt opp en uhøytidelig poll. Dersom du deler ditt ståsted er du med på å gi verdi til oss andre. Dersom ingenting passer for deg er jeg spent på om du er villig til å bruke kommentarfeltet nedenfor. Spørsmålet for pollen er rett og slett: Hvorfor ikke dele?

Det er min overbevisning at det blir mindre læring og mindre samhandling dersom _jeg_ ikke deler. Alle må starte med seg selv, også jeg. Jeg har ikke forskning å vise til, men jeg opplever at jeg får en umiddelbar gevinst selv av å dele; Sterkere eierskap på kunnskapen jeg tilegner meg. Jeg presser meg til å ha god struktur på stoffet når det skal leses av andre. Jeg kjenner på at det er en god tilnærming for hvordan jeg kan tenke om min egen deling. Jeg tar ikke først og fremst ansvar for andre, jeg tar ansvar for meg selv.

( Dersom du liker denne bloggposten setter jeg veldig pris på om du deler den med noen via mail-, twitter-, eller facebook knapp nedenfor).

Posted in: Sosiale medier