Photogene – bildebehandling på iPad

Posted on 6. juni 2011

2



Photogene er nylig oppdatert til 3.0 og er det beste allround bilderedigerings-programmet for iPad. Det gir tilgang til alle bildene i «Kamerarull» og du kan beskjære, rotere, justere farger, og mye mer. Det er enkelt å bruke og selv har jeg blitt avhengig av dette. Photogene er blant programmene jeg bruker daglig. Det er ikke like avansert som Photoshop, men det løser de fleste oppgavene jeg trenger å løse på en god måte.

(Oppdatert artikkel 30. aug 2011)
Her er noen av redigeringsverktøyene inkludert i Photogene:

    • Beskjær og rett opp.
    • Skarphet og støyreduksjon.

  • Fullt sett med fargejusteringer (inkludert nivåer og kurver).
  • Riktig undereksponering.
  • Røde øyne og hjelpeverktøy (fjerne uønskede kviser eller flekker).
  • Spesialeffekter som refleksjon eller vignett.
  • Legge til tekstbokser eller bobler av forskjellige stiler, farger og fonter.
  • Rammer i ulike former og farger, inkludert skygge og «glød».
  • Bredt utvalg av forhåndsinnstillinger som umiddelbart forvandler bildet til flotte alternativer. Du kan også opprette og lagre egne makroer.
  • Vise EXIF ​​metadata, deriblant geo-tagging.
  • Sette inn tekst.

Det er få programmer som løser det generelle bildebehandlingsbehovet bedre enn Photogene. Et annet program jeg har begynt å bruke en del i det siste er Photostudio HD. Dette programmet overgår Photogene i fht å legge på kule filtere når jeg har liten tid. Utvalget av filtere er også større… Men det er ikke en like god allrounder som Photogene. Jeg har funnet at jeg trenger begge to.

Her er mine bilde-apper:

  • Photogene – Allrounderen
  • Photosync – overfører bilder trådløst på tvers mellom OSX og iOS (et must da jeg tar en del av bildene med iPhone)
  • Paper Camera – Tar «tegnede bilder»
  • PhotoStudioHD – min nye coole «filtermaskin»
  • Snapseed – Bildeprogram som takler RAW-format

(Dersom du liker denne bloggposten setter jeg veldig pris på om du deler den med noen via mail-, twitter-, eller facebook knapp nedenfor).

