Flash og Windows media på iPad – ja det er mulig!

Posted on 8. juni 2011

5



Det er en kjent sak at iPad ikke støtter Flash, og nå hiver også Microsoft ut flash på sin tablet plattform. Det er ikke like kjent at Flash fungerer veldig bra med remote tilkobling mot PC eller Mac med Splashtop. Du får full multimedia med lyd og video. Input av tekst og kontroll av figurer med piltaster fungerer også. Læringsressurser samlet på f.eks Moava.org eller Nrk.no får plutselig full tilgjengelighet ved å bruke maskinvare du allerede har på huset. Mange har noen maskiner stående som ikke er i bruk hele tiden. Kanskje de kan fungere som Flash tjenere? Vi har testet og leser du videre vil du se hva slags erfaringer vi har gjort. All research, all testing, all billedbehandling, absolutt alt rundt denne bloggposten er produsert med iPad. Teksten er skrevet på det virtuelle tastaturet.

Vi sammenliknet Splashtop med alternative remote verktøy og vi sjekket også ut iSwifter. Sistnevnte er ofte nevnt av engelsktalende pedagoger som en god løsning. Hva er det de har tenkt på? Styr unna, iSwifter er tregt og uten lyd, ganske ubrukelig etter min mening.

Du får ta oss på ordet: Splashtop overgår alle, både i betjening, ytelse og multimedia. Jeg testet 10 tilfeldig utvalgte Flash ressurser fra Moava.org med Splashtop. Jeg hadde ikke problem med noen av de. Jeg gikk også til nrk.no og testet ulike ressurser, bl.a. Web tv og ulike oppgaver hos Newton. Alt virket knirkefritt. En av oppgavene på matematikk.org måtte jeg kjøre i vertikal stilling for å få plass til tastaturet, ref bildet nedenfor. Alt ble kjørt mot min MacBook Pro 13″ på mitt lokale Wlan. Jeg hadde installert støtte for Windows media og Silverlight på Mac’en i forkant. Silverlight hadde bedre ytelse enn Windows media og ga bra utslag på min Smooth-skala.

Her er systemkravene for Splashtop:

• Windows 7, Vista, XP, or Mac OS X 10.6+
• 1 GB of RAM
• 1.6 GHz or faster dual-core CPU

Splashtop Remote Desktop app virker på:

• iPad – alle versjoner
• iPhone 4 and iPhone 3GS
• iPod touch – 3rd generation or later with iOS 3.2 or later
• Android telefon & pad

20110609-123435.jpg

En annen mulighet som dukker opp med Splashtop er filopplasting mot Fronter eller It’s learning. Det har jeg ikke testet i denne omgangen. Jeg kommer tilbake til det i en senere artikkel.

Se forøvrig artikkelen Adobe lanserer løsning for Flash på iPad.

(Dersom du liker denne bloggposten setter jeg veldig pris på om du deler den med noen via mail-, twitter-, eller facebook knapp nedenfor).

