Skriveprogram med innlagt henrykkelse – Omm

Posted on 14. juni 2011

2



Hva er Omm? Er det et skriveprogram? Er det et annerledes tastatur?

Her må det smakes
Ommmmm
Ommm

Omm er sinnsro, det er en totalt annerledes skriveopplevelse. Meditasjon, ro. Gir meg hen til skrivingen. Får en umiddelbar behagelig følelse. Har fokus litt på teksten, litt på tastaturet, litt på lydene. Skrivingen blir estetikk. Trener litt på tastatur triks. Dobbeltklikk på mellomromstasten på slutten av hver setning. Sånn ja. Lar knitringen kile i kroppsvevet. Eller hva-det-nå-er som skjer. Kjenner på gleden ved å skape… sette sammen ord, bruke språket. Velværet brer seg i kroppen. Tar noen dype pust fra magen. Dette programmet faller umiddelbart i smak etter å ha bommet litt på taster og funnet æøå. Teller fingre jeg bruker. Anvender 8 fingre ganske trofast nå. Bommer av og til på æøå. Bommer av og til på bokstavene. Gjør ikke så mye.. trene trene, litt til så går det enda bedre. Etter noen minutter går det såpass fort at det blir skikkelig bråbrems hver gang de norske tegnene, _du_vet_ hvilke_, skal inn. Jeg får bremselyder inne i hodet mitt i stedet for knitringen.

Skriveopplevelsen er helt spesiell. Dersom du trives med å skrive på skjermen vil du elske Omm. Med æøå riktig plassert tror jeg dette blir en killer app for alle med skrivekløe. Anti stress og sinnsro får du som bonus. Det er faktisk bedre å skrive med etter litt tilvenning. Følelsen er ihvertfall ganske unik:) Dette skriveprogrammet er _ikke_ for møteskriving. Det er for å bruke alene, gjerne med headsett. Jeg trengte ikke engang headsett for å bli hensatt til «Væren». Gikk fint uten. Tenkte at hvis jeg tar på headsett nå rykkes jeg like opp i skyen. Bakgrunner, lyder, musikk, det meste skrur du på under innstillinger. Du trekker tastaturet ut i full bredde ved å dra fingrene ut mot hjørnene nederst. Jeg likte best full størrelse, trenger bredden!

Jeg ser på APP store at utviklerne har fått mange tilbakemeldinger om at internasjonale tegn må følge det lokale oppsettet. Håper det kommer snart. Det første stevnemøtet med Omm blir ikke det siste! Testet å skrive litt med originaltastaturet etterpå. Nå ble det lettere enn tidligere, gitt. Det er nok ikke for å skrive fortere at du velger Omm. Det er for å sanse og for «å bare være til». Jeg vil si det er ganske gode grunner. Gode nok.

20110615-122145.jpg

(17. juli 2011) Omm er nå oppgradert med bedre støtte for eksternt tastatur. Jeg skriver med det nå og har æøå på plass på mitt Logitech Zagg:) Deilig. Jeg finner fort fram headsettet for å høre sitringen fra forrige runde. Det blir litt mer bråk fra de fysiske tastene på eksternt tastatur enn fra det virtuelle tastaturet. Der var den, ja. Sitringen. Skrur raskt vekk musikken da den er litt dominerende med hodetelefoner. Kjenner på roen, der kommer den tilbake. Tastelydene danner rytme som kiler øregangene. Et smil legger seg rundt munnen, kan ikke hjelpe for det. Joda.. jeg kommer til å kose meg med Omm innimellom. Jeg kan ikke fullt forklare hva det er som skjer. Det er som omm… tankene settes friere. Får meg til å undre om jeg begynner å bli litt rar. Men det får så være. Tenk Omm… Tenk Omm… og vips har jeg en haug med assosiasjoner og skrivelyst. (Må jeg stoppe å skrive nå? Har jo lyst å skrive litt til…:=)

Dersom du ikke har lest artikkelen skrive på iPad bør du lese den. Anbefaler også test av eksterne tastaturer.

Hvis du leter etter et program som er mest mulig likt Word anbefaler jeg Pages fra Apple. Den leser alle Word-formater og eksporterer til PDF og Word hvis du trenger det. Du kan også organisere notatene dine i mapper.

