IOS5 vil bety mye for skolene!

Posted on 17. juni 2011

4



IOS5 blir en massiv oppdatering for iPad. Jeg har skrevet litt om det tidligere. Skolene vil nyte godt av PC free trådløs oppdatering av apps/bøker, enklere multitasking, Safari med tabs og read later, global twitter integrasjon, totaloppdatering av meldingssystem, bedre reminder, global ordbok og trådløs overføring av VGA. Også mappestruktur i kamerarull, da. Bilder og videosnutter kan endelig organiseres i mapper. Nettstedet Gizmodo har testet beta’en og det er ikke lenger bare Apple som demonstrerer nyvinningene.

Her er video fra Gizmodo

Dersom du vil se alle endringene som kommer har ieatApple laget en liste her.

Tabs i nettleser betyr mye på et nettbrett.

Selv gleder jeg meg til alle oppgraderingene beskrevet ovenfor. Jeg bruker iPad mye av tiden og synes det er et veldig bra verktøy i dag. Allikevel er det rom for forbedringer, og de ønsker jeg varmt velkommen. Tabs i Safari alene vil spare meg for mange klikk. Jeg har nettopp begynt å bruke en browser som støtter dette og forskjellen er stor. iCab Mobile tilbyr dette i dag sammen med fullscreen. Jeg ser virkelig fram til å få dette i Safari.

Trådløs skjerm-speiling fra iPad 2 til projektor eller TV skjerm med Airplay!

Lærere vil elske dette… Airplay støtter nå skjermer. Hvilket betyr at du kan trådløst – Og sikkert – streame uansett hva som skjer på iPad 2 til din HDTV eller projektor. Alle i rommet ser nøyaktig hva du gjør på din iPad skjerm. Selv når du roterer iPad fra stående til liggende eller zoomer inn og ut bilder. Trådløs overføring av skjermbilde og lyd… slå den!! Jeg tror mange lærere vil elske denne funksjonaliteten. Du vil kunne bevege deg fritt rundt i klasserommet med en interaktiv whiteboard i hendene. Se nærmere beskrivelse i denne artikkelen.

Apple TV til ca 800,- kr må stå foran TVen eller projektoren. Det er duppeditten som sørger for trådløs overføring av VGA.

Økosystem som «sprudler».

Drift og vedlikehold av iPad blir veldig mye enklere med IOS 5. Oppdatering av apper skjer jo hele tiden og framover vil dette skje trådløst automatisk i bakgrunnen over Wifi. IOS plattformen er en fantastisk dynamisk plattform! Nyheter og oppdateringer kommer fortløpende og det skal vi brukere være veldig glad for. Konkurransen mellom app produsentene er stor og utviklingen stopper dermed ikke opp. Apple har bygd både et Økosystem som «sprudler» og de har laget en trygg og sikker distribusjonsløsning. Smak litt på hva begge disse komponentene betyr. App store hates av mange i Open source miljøene og beskyldningene om lukkethet hagler. Pipa får raskt en annen lyd når de samme utviklerne begynner å tjene penger i systemet de kritiserer. Apple har betalt ut 2,5 milliarder dollar til app utviklere. Android og Linux miljøene vil nyte svært godt av dette. IOS er dermed muliggjøreren for mange av appene som kommer ut. Utviklingen finansieres på IOS plattformen og senere kan apper med suksess portes til Android. Litt ydmykhet ville kledd Open source sfæren i denne sammenhengen. Når det er sagt er jeg ikke noen ideologisk forsvarer av Apple. Jeg forventer at Apple holder sin sti ren overfor utviklere.

Delvis automatisk oppdatering av apps og bøker gjennom iCloud allerede nå i IOS 4.3.3

Jeg måtte ta et par snapshots av hvordan dette ser ut allerede nå på IOS 4.3.3 Jeg har ikke fått anledning til å teste i større skala enda. Jeg kan velge i det generelle oppsettet at nye kjøp som er gjort på samme iTunes konto overføres til min iPad (nederste bilde). På et klassesett hvor alle apper og bøker er satt opp med samme iTunes konto vil da læreren kunne kjøpe apps/bøker – så vil disse automatisk distribueres til øvrige iPads. Apple sa i sin WWDC keynote at det vil være en begrensning på 10 enheter opp mot en iTunes konto. Vi vil se nærmere på dette.

