Deltakelse i «Hurtigruten-festen» fra iPad

Posted on 18. juni 2011

5



De fleste har fått med seg at NRK gjør et program med Hurtigruten hvor de følger skipet fra Bergen til Kirkenes 16. til 22. juni. Det er ikke like kjent at en kan gå inn på kartiskolen.no og følge skipet med sanntids Geodata (AIS) for utvidet skips og sjøfarts-informasjon. Twitter og (dermed) mitt oppsett på Flipboard har rent over av #hurtigruten meldinger i det siste. Jeg har selvsagt glede av å lese om det på Twitter og i det elegante grensesnittet i Flipboard. Men det er jo morsommere å _gjøre_ det selv. Jeg tok like gjerne utfordringen og ville prøve hvor mye jeg kan få med meg fra iPad. Det skulle vise seg at det er mye å få med seg selv om jeg også møtte noen utfordringer.

(Oppdatert mandag 20. juni) Hos Trendsmap er det veldig enkelt å følge med på #hurtigruten Twitter-strøm. Den strømmen går fortere enn golfstrømmen for tiden:) NRK’s nettside «Hurtigruten minutt for minutt» har hatt en eventyrlig vekst på facebook. Synd ikke «..minutt for minutt» fungerer for iPad. En tur innom Youtube gir en del klipp, men det blir en mager trøst. En annen NRK-side fungerer imidlertid: «Noen glimt bak kameraene». Dette er bra NRK, – vi vill ha mer av den sorten!

For de som er uvant med Twitter nevnes at Det er flere gode Twitter klienter til iPad. Jeg bruker bare 2 av dem, Twitters egen app og Flipboard. #Hashtag er merking av twittermeldinger. #Hurtigruten som hashtag gjør det mulig å følge Twitter-strøm om _akkurat_ – Hurtigruten.

På lørdag morgen fyrte jeg optimistisk opp webleseren iCab mobile som støtter tabs, fullskjermsvisning og nedlastinger, – og dro like over til Kartiskolen. Dette er en ny tjeneste for meg så jeg måtte lese litt før jeg skjønte opp ned på dette nettstedet. Jeg lastet ned en innføringsartikkel i GoodReader og gjorde litt notater. Oj.. her er det mye mat for ulike undervisningsopplegg seinere. Men tilbake til saken. Jeg plukket opp en twitter melding hvor jeg fikk nkul pålogginsinformasjon og logget meg inn(nkul passord: nkul321). Jeg trykket «Vis kart» og åpnet «Kyst og sjøfart» på venstresiden, under der ligger AIS. Det kreves vertikal posisjon av brettet for noe av dette. Jeg måtte bevege iPad’en litt for å forskyve skjermbildene. De låste seg og ble statiske inn i mellom. Ved å vende på brettet normaliserte det seg. Som du ser fikk jeg inn noe AIS data. Det er ganske mange båter som dukker opp nedenfor. Da jeg prøvde på lørdag fant jeg ikke MS Nord Norge. Denne gangen gikk det imidlertid som smurt:)

Dette er iCab mobile i fullskjermsmodus med båter spredd utover på iPad. Jeg manøvrerte zoom veldig greit med faderen på venstresiden. Zoom går rimelig raskt. Det som ikke var like enkelt var å flytte seg i himmelretningene. På grunn av berøringsinterface på iPad måtte jeg navigere med pilene oppe i venstre hjørnet. Med litt trening gikk det ganske greit å manøvrere langs kysten med knappene og målestokk først på 100 km, deretter på 10 km. Jeg har fått med meg at båten nylig dro fra kai i Tromsø (mandag kveld).

Jeg prøvde å merke båten og få opp mer spesifikk AIS info på høyresiden. Det gikk ikke, men værmelding gikk greit, se øverste bilde i denne posten.

Over til NRK og gladvideo… Som nevnt virker ikke «minutt for minutt» siden. NRK er framsynte på mye men når det gjelder iPad henger de etter. Det er ikke direkte støtte for å vise NRK video på iPad enda. Så jeg tok veien over til Splashtop som jeg har testet i artikkel «Flash og Windows media på iPad…». Det fungerte glimrende, men det føles unødvendig å skulle gå via en PC/Mac når vi har å gjøre med NRK – selveste rikskanalen. Blir ikke bedre av at jeg ser NRK folkene jobber med Apple utstyr på Hurtigruta websidene. Sånn gikk det denne gangen… Neste gang har jeg en følelse av at NRK kommer til å ha denne biten på plass. Ryktene går om at NRK har satt i gang prosjekter for å løse dette.

