Å skrive en komplett blogg-artikkel med iPad

Posted on 22. juni 2011

0



Det å skrive en bloggpost kun med iPad har vært prøving og feiling for min del. To endringer har gjort meg mer effektiv. Det ene er å bruke en nettleser som støtter både faner og downloads. Jeg bruker iCab Mobile som jeg har skrevet egen artikkel om. Det andre er å bruke WordPress på web i stedet for WordPress app.

Oppdatering 24. sept 2011. WordPress har sluppet ny app med mer funksjonalitet. Endelig går det an å produsere med denne. Artikkelen du leser nå er allikevel nyttig da du trenger å kjenne til WordPress webkonsoll. Blogger du mye kommer du ikke utenom.

Akkurat mens jeg skriver denne artikkelen har jeg skaffet meg tastatur og dock slik at jeg har iPad på høykant. Jeg zoomer inn de visningsflatene jeg til enhver tid trenger. Jeg må si det er en ganske behagelig måte å jobbe på. Dersom du bruker eksternt tastatur er oversikten over snarveier på tastaturet hos RIKT et must. Hvis ikke er det greit å ta turen innom artikkelen «Skrive på iPad».

Når jeg starter en ny artikkel på web går jeg ganske fort til fullscreen for å produsere tekst, den lille knappen som heter «fullscreen». Her er det fint å skrive og å arbeide med tekst. «Lagre» knappen blir aktivert ved å trykke tittelfeltet øverst i artikkelen. Heldigvis fungerer webkonsollet til WordPress overraskende bra når du blir vant til hvordan det spiller sammen med iPad.
Det er også lurt å endre tekstboksen til å vise 100 linjer eller mer. Du endrer dette under «innstillinger» og «skriving». Jeg skriver inn mest mulig tekst før jeg legger til bilder og lenker. Mellomlagrer innimellom. Når jeg legger til bilder og lenker blir det mer «rot» i teksten (html), ref bildet. Derfor synes jeg det er greit å skrive mest mulig av innholdet tidlig. Nettleser med støtte for faner er et must. Nå kan jeg lime inn forhåndsvisningen i egen fane og korrekturlese mye raskere enn tidligere. Det blir mer som å jobbe på en PC.

Jeg jobber hele tiden med flere faner åpne. Opplasting av skjermdumper, eller andre bilder fra kamerarull, gir iCab Mobile også mulighet til. Her sparer jeg svært mange klikk. Jeg trykker det lille bilde-ikonet og går til «last opp filer». Så velger jeg «Photos» nederst i menyen til iCab Mobile. Tidligere måtte jeg laste opp via WordPress-mediaarkivet. Når jeg har lastet opp til galleriet i artikkelen rygger jeg først tilbake i nettleseren. Så plasserer jeg pekeren der jeg skal ha bildet, går til galleri denne gang, velger «vis» på aktuelt bilde, gjør valg på størrelse og plassering, før jeg trykker «Sett inn i innlegg».

Oppdatert: Med iOS 5 ser det ut som filopplasting med iCab Mobile er stoppet. Jeg må heretter laste opp bilder med WordPress app-en. Vi får håpe på en snarlig oppdatering av iCab Mobile!

For å tilpasse et bilde bruker jeg Photostudio HD eller Photogene. Dersom jeg skal skrive inn noe håndskrift, piler eller symboler på et bilde, tar jeg det innom Adobe iDeas. Jeg lager skjermdumper ved å holde nede Power-knappen og Home-knappen samtidig. Og jeg kan skjermdumpe fra hvilket som helst program.

For å legge på en link merker jeg først ordet jeg vil sette en link på. Deretter går jeg til den lille knappen «link» og henter opp den URL’en jeg vil ha fra en annen fane. Copy paste og lagre. Eller jeg kan raskt linke mot egne artikler. Verre er det ikke. Det er egentlig ganske overkommelig å bloggposte med iPad som verktøy. Men det skal innrømmes at det går betraktelig raskere nå som jeg har funnet en god arbeidsflyt.

Andre artikler:

Blogsy gjør blogging til en lek
Skrive på iPad

