GoodReader – licence to learn!

Posted on 25. juni 2011

0



GoodReader for iPad har kommet i ny versjon. Denne allsidige pdf-leseren har innebygget filbehandler og gir deg verktøyene du trenger for å gjøre notater, uthevinger, bokmerker og understrekinger i dine dokumenter og ebøker. Og frisøk. GoodReader er særdeles velegnet til å gjøre lesing, og gjenbruk av lesing, til kunnskapsproduksjon. På dine egne premisser, akkurat slik at du selv får høy verdi tilbake. GoodReader er studentens beste venn. Og studenter – det er vi jo alle:)

Først litt om alternativene:
Noen skoler bruker iAnnotate og den gjør mye av samme jobben, den er litt dyrere enn GoodReader. iBooks er gratis og er også oppgradert med en del funksjonalitet, men har bla. ikke fritegning og understrek, heller ikke faner. Det som skiller GoodReader mest fra disse to er at den har innebygd filbehandler. Det gjør den svært anvendelig opp mot ulike lagringskilder, særlig i organisasjoner med privat sky. Lav pris sammen med mest funksjonalitet gjør den til min favoritt. Android-brukere har ikke mange PDF-apper på dette nivået. Eneste jeg vet om er Pdf to Go i programpakken Documents to Go og RepliGo Reader. Sistnevnte er en rimelig og god løsning i følge Terje Kristiansen (kartiskolen). Andre løsninger blir enkle PDF lesere slik vi kjenner til fra PC-en. Med et nettbrett i hånda fortjener du bedre verktøy!

GoodReader 3.8 har bl.a. lagt til faner for å hoppe mellom nylig viste dokumenter uten at brukerne må tilbake til fillistevisning. Øvrige forbedringer er sidemeny for PDF merknader, evnen til å endre linjetykkelse og farger i tegne-modus, og evne til å huske passord for beskyttede dokumenter mens PDF er åpen. Oppdateringen er gratis for alle som allerede er brukere.

GoodReader er en app som gir begrepet lesebrett mening, hvor lesing blir til kunnskapsproduksjon. La meg gi et eksempel. Jeg er en enkel gutt fra Gjerdrum, verken mer intelligent eller mer talentfull enn deg. Min nysgjerrighet og lærelyst er det som tar meg framover. Jeg har bl.a. interesse for RLE faget og studerer helt frivillig tekster som angår livstolkning og religion. Desverre for meg er noen av tekstene jeg fatter interesse for på engelsk akadademisk språk. På bildet ved siden av ser du hvordan jeg allikevel kommer meg igjennom teksten med uthevinger og notater. Jeg plukker ut det som gir mening for meg og tar eierskap på teksten slik den framstår for meg. Jeg bygger kunnskap ut av det jeg har foran meg. Her er GoodReader et ypperlig verktøy. Når jeg senere tar teksten opp igjen kan jeg gjenbruke tidligere arbeid og evnt føre inn endringer dersom jeg ønsker det. Alle mine uthevinger, bokmerker og notater er tilgjengelig via egen meny. Frisøk er selvsagt også på plass.

Dersom du ikke allerede er i gang med GoodReader vet du nå at dette er en god investering også for din læring. Herved er det overlevert – «Licence to Learn»…

PS

Dersom du lurer på hvordan jeg skriver bloggartikkel med iPad kan du lese denne artikkelen.

