Evernote – arkivenes mor

Posted on 28. juni 2011

7



Det heter at «Alle veier fører til Rom». Du skal vite at de fører til Evernote også, det føles ihvertfall sånn. Borte er stengsler og fengsler. Om du har PC/MAC, nettbrett eller smarttelefon; Til Evernote kan du sende utklipp, arkivere og indeksere alle digitale formater i notatbøker. Og du kan søke på kryss og tvers i informasjonen din. Du kan selvfølgelig også dele. Det er enkelt å bygge struktur og å finne tilbake. Være seg om du samler informasjon til kortsiktige prosjekter eller om du lar Evernote bli endestasjon for info du vil ta vare på i lang tid. Velkommen til arkivenes mor! Nå er iOS versjonen oppdatert med en rekke forbedringer.

Evernote tjener penger på en «Freemium» forretningsmodell. De første skuddene er gratis. Etter en stund får du, som jeg, lyst til å sende audiomemo direkte fra smarttelefonen, gjøre mer fleksible søk, og unngå restriksjoner på filstørrelser og lagringsplass. Jeg har brukt Evernote i 5 mnd og er hekta. Nå er jeg på Premium og betaler ca 250,- i året. Dersom du tilhører en undervisningsinstitusjon får du det for halv pris. I en skole som ønsker gå papirløs ved bl.a. hjelp av Evernote, er det naturlig å tenke at alle ansatte bruker Premium, mens eleven har gratisversjon. Bruker du iPad bør du definitivt se nærmere på hvilken merverdi Evernote kan gi. Jeg kommer tilbake til noen bruksområder nedenfor.

Først litt om mitt bruk. Jeg er et prosjekt-menneske og er til enhver tid involvert i ulike prosjekter. For å holde oversikt samler jeg informasjon i notatbøker. Alt jeg sender i retning av mitt Evernote arkiv, kan jeg melde direkte inn i en notatbok, eller jeg kan la den ligge fersk og umerket i innboksen. Evernote kaller alt for «notes», uansett om det er et bilde, et word-dokument eller en mail. Disse «notatene» kan jeg så tagge og legge i notatbøker etter ønske. Til høyre ser du hvordan litt av mitt oppsett ser ut fra iPad. Det er vidunderlig at det jeg gjør til enhver tid er synkroniserbart, og at jeg får ut det samme fra skyen uansett hvilken duppeditt jeg har i hendene. Frisøk fungerer også utrolig godt, jeg bruker denne oftere og oftere nå som arkivet mitt vokser. Søkefunksjonen er svært rask og jeg kan lagre mine søk. For å redigere tagger og å endre notatbok, trykker jeg på blyant-ikonet som dukker opp nede til høyre i «notatview». I toppen av notatet kan jeg skifte tilhørighet og deretter tagger. Nesten som å sende mail til annen mottaker.

Webklipp på iPad fungerer bedre fra iCab Mobile enn Safari ut av boksen. Her har jeg laget oppskrift på hvordan du får webklipp fra Safari. Nedenfor ser du hvordan jeg klipper ut tekst fra en webside, evnt lagrer hele siden.

Noen bruksområder:

  • Samle notater og organiser prosjekter – Dette virker opplagt, men det er mange som skriver notater i ulike programmer og som sliter med å holde oversikt. Informasjon i ulike formater, på ulike media og ulike kilder, – samler du enkelt i Evernote.
  • Bli papirløs – bruke skanner, eller telefonens kamera, for å digitalisere dokumenter. Den unike email adressen hver bruker får er svært nyttig for å legge ting til din konto fra ulike steder.
  • Gjør PDF søk enda smartere – Hvis du vil at filene skal være søkbare fra «helikopternivå», bare putt de i Evernote og la tekstgjenkjenning gjøre jobben. (Søk i PDF-filer er en premium funksjon).
  • Deling – gjør dine notatbøker «public» og importere RSS feed i f.eks Google Reader. Du bruker «share» funksjon på ønsket notatbok og gjør den enten tilgjengelig for alle, eller kun inviterte. Eks her: http://www.evernote.com/pub/jangam/testdeltnotatbok Med den nye versjonen av Evernote som kom i august 2011 er det enkelt å gjøre hele prosessen fra iPad, selv deling av notatbøker. Du vil se flere artikler fra meg om Evernote i praktisk bruk i tiden framover. Når du først har delt en notatbok kan du legge inn ulike notater, nye og gamle, til den delte notatboken.

Jeg har sagt det tidligere. Idéer er viktig å ta vare på, det er litt som å skape musikk. Når det dukker opp en idé er det kritisk å spille den inn, dokumentere den, ellers blir den borte. De kreative øyeblikkene er der bare glimtvis og senere husker du kanskje ikke hvilken sammenheng du så. Du så noe. Ta vare på det. Evernote hjelper deg med noen biter av dette. Men det gjør seg ikke helt selv. Noe må du gjøre også, som å trykke «send» for å fly ideene dine inn i arkiv-himmelen.

Jeg har stor glede av Evernote i mitt arbeide. Her er artiklene jeg har skrevet om temaet:

Evernote – arkivenes mor
Evernote og Sikkerhet
Evernote webclipper på iOS
Vurdering med Evernote-deling og iPad
Evernote Peek – test deg selv smartere

