Er iPad for næringslivet?

Posted on 1. juli 2011

0



Sitter på bussen fredag ettermiddag på vei til feiring med SNORRE data, etter et halvår med mye aktivitet. Bloggingen på iPad i skolen har jeg gjort utenom andre arbeidsoppgaver og den har vært ren overskuddsvirksomhet. Ingen har pålagt meg å gjøre det og ingen har heller betalt meg for å gjøre det. Jeg har ønsket å utfordre meg selv på hva jeg kan få til med lite bruk av ressurser, noen gode ideer, – og min iPad. Jeg har økt min kapasitet mye med denne lille dingsen i kombinasjon med litt utforskerlyst.

I utgangspunktet har jeg blogget for skolefolk, men jeg har lært mest selv. Gjennestad VGS sin beslutning om å gå for 1:1 med iPad inspirerte meg. Tror du næringslivet har nytte av dette? Det forunderlige for min del er at jeg har aldri hatt slik suksess jeg har nå i mitt daglige virke. Jeg har solgt mer enn 900 mac’er bare siste mnd. Antall iPad vet jeg ikke, men det er mange hundre. SMART Board pakker i hopetall. Jeg har lyktes med Kommunikasjon mot kunder, partnere og, ikke minst, logistikk/økonomi/ledelse/teknisk i SNORRE data. Jeg har ingen vanskeligheter med å hente tilbud opp fra hjemmeområde på SNORRE sine servere, oppdatere varelinjer og priser i regnearkene, og sende videre til kunder. Kundene merker ingen forskjell, de aner ikke at dokumentene har vært innom min iPad. Prisark fra produsentene og kalkyler – det samme. Jeg får tak i alt jeg trenger. Exchange integrasjonen sørger for at jeg har transparent mailhistorikk uansett hvilken duppedings jeg bruker. Kalenderen er oppdatert over alt, på kryss og tvers. Det er reelt at iPad øker min kapasitet og min kommunikasjonsevne. Veien fra ide, til gjennomføring er kortere. Jeg kan meddele mine tanker skriftlig svært raskt gjennom ulike medier. Kraften i dette verktøyet er stort. Snakket nylig med folk i både elektriker- og bygg- og anleggsbransje. Tonen er enstemmig. iPad vil bidra til mer effektivitet. iPhone har også bidratt for min del. Vet ikke hvor mange mail jeg har besvart raskere med iPhone i hånda.

Det var noen tanker fra bussturen mellom Gjerdrum og Lillestrøm. Kort vei fra tanke til gjennomføring? Ja, definitivt!

Posted in: Sosiale medier