Evernote Peek – test deg selv smartere

Posted on 4. juli 2011

0



Flere har merket seg Evernote Peek, en pedagogisk app hvor eleven kan bruke den fysiske veska til iPad for selvtesting /pugging. Her er min første Quiz for Evernote Peek, det er svært enkelt å lage og å dele dersom du er en evernote bruker. Først løfter du den ytterste delen av veska og leser spørsmålet. Så løftes neste del av veska hvor svaret framkommer. Så retter du deg selv ved å krysse «correct» eller «incorrect». Du jobber deg gjennom alle spørsmålene og avleser forekomst av rett og feil. Testen kan så tas på nytt. For deg som bruker Evernote er dette et supert tillegg, for andre vil det være enda et argument for å begynne med Evernote. Jeg har testet Evernote Peek sammen med heldekkende veske fra Logic 3. Jeg synes dette er en mye bedre løsning enn Smart cover fra Apple.

Dersom du er ukjent med Evernote anbefaler jeg å lese artikkelen Evernote – arkivenes mor, før du går videre. Du vil ikke forstå begreper som notat og notatbok i denne artikkelen uten litt bakgrunnsinformasjon.

Veska fra Logic 3 funger helt strålende med Evernote Peek. SNORRE data fikk den nettopp inn til lager og jeg har satset på denne veska fordi Logic 3 lagde den beste veska til iPad 1. Jeg var ikke sikker på at iPad 2 ville slå seg av og på med samme funksjonalitet som Smart cover, og var derfor spent da jeg prøvde første gang. Glad og fornøyd kan jeg melde at det fungerer, og folderne samsvarer ganske nøyaktig med Evernote Peek sin layout. Du får alle fordelene med Smart cover pluss gevinsten av en heldekkende veske som ikke faller av. I tillegg er den rimeligere enn Apples løsning.

Mange vil finne det nyttig å lage spesifikke notatbøker for bruk med Peek. For å skape best mulig opplevelse anbefales disse retningslinjene:

Tittelen på notatet tilsvarer «spørsmålet», første del som sees i Evernote Peek. Den bør ikke inneholde mer enn 50 tegn. Innholdet i notatet vil være «svaret». Det er plass til ca 250 tegn i dette området og svaret kan bare inneholde ren tekst (som betyr ingen fet, kursiv eller på annen måte stylet tekst) og et bilde. Hvis et bilde er funnet i et notat, vil det bli brukt som del av svaret i Peek.

Når det gjelder deling av notatbøker er det noe som er enklest med Mac eller PC. Jeg fikk det til via nettleser på iPad, men det var litt knotete. Evernote app’en har ikke støtte for det enda.

Dersom du tror andre har interesse av denne artikkelen setter jeg stor pris på om du deler den. Her er andre Evernote artikler fra meg:

Evernote – arkivenes mor
Evernote webclipper på iOS
Evernote og sikkerhet
Vurdering med Evernote-deling og iPad

