Få mest mulig ut av nettleseren

Posted on 15. juli 2011

1



Jeg har flagget min begeistring for iCab Mobile, – at den er langt mer effektiv enn Safari. Nå har jeg brukt iCab Mobile i 6 uker og har funnet flere småting som til sammen øker webopplevelsen ytterligere. Om jeg f.eks ønsker filter for reklame for å øke ytelse eller om jeg vil unngå dårlige mobile versjoner av nettsteder. Hva med integrasjon mot sosiale medier, konvertere til ePub eller oversetting av tekst? Flere småting får du tips om dersom du leser denne artikkelen. Jeg stortrives med iPad på web og bruker laptop mindre og mindre. iCab Mobile har definitivt bidratt til dette.

Jeg skal ikke gjenta meg selv fra forrige artikkel iCab Mobile – mer effektiv enn Safari. Jeg anbefaler de som ikke har sett den til å lese gjennom før de går videre.

På bildet til høyre har jeg krysset av for mange av de tingene som gir meg merverdi. Jeg har ikke ringet rundt alle endringene fra standardoppsett, så du får se nøye etter dersom du ønsker samme oppsett som meg. Du ser f.eks at jeg har slått av bookmarks toolbar, det er for å spare plass enkelt og greit.

Aller først er det nødvendig å endre Google search engine for å få norske Google søk. Jeg bytter ut .com med .no og da er det klargjort. Videre ser du at jeg har satt opp iCab Mobile for å framstå som Safari 5. Dette for å få fullversjon av nettsteder jeg besøker. Flere av nettstedene gir håpløst lite funksjonalitet når jeg presenterer meg med mobil nettleser.

iCab mobile har et standardoppsett for filtere som fungerer bra for meg. Jeg plages mindre med reklame og surfingen går raskere. iCab har bygget inn et imponerende arsenal av moduler og jeg går litt inn i det nedenfor. Gestures gir en veldig ok funksjonalitet. Standardinnstillingene fungerer bra med swipe opp og ned for scrolling, 3 fingre swipe høyre/venstre for å bla fram og tilbake mellom nettsteder. Trykk 4 fingre og du får alle faner «på utstilling».

Jeg har økt Disk Cache størrelsen til 100MB ettersom jeg laster ned videoer fra Youtube i ny og ne. Jeg passer på å tømme denne av og til da jeg ser at den går full. Det er ingen dramatikk i det, men iCab kan dra litt tungt. Da går jeg raskt ned på antall faner, antall åpne programmer og Disk cache. Det gjør nytten.

Det er i modulene du setter opp integrasjon mot eksterne tjenester og sosiale medier. Selv bruker jeg Instapaper og Evernote hele tiden. Både fra iCab og fra Flipboard bombarderes mine kontoer hos Instapaper og Evernote. Når jeg produserer bloggartikler er det iCab for alle penga. Instapaper app bruker jeg mye mindre enn Instapaper på web, det er mer effektivt for meg. Jeg må inn og lese/rydde i min Instapaper konto annenhver dag og dette gjør jeg med iCab Mobile. Jeg skal ikke gå dypt inn i alt jeg gjør på web, men det er greit for egen del å skrive ned endringer i arbeidsflyt. Ting blir klarere på den måten. Dersom du ikke bruker Flipboard bør du virkelig lese denne artikkelen.

Sett modulen for Auto refresh på 10 minutter eller mer dersom du ønsker å ikke bli kastet ut fra innloggede nettsteder mens du beveger deg mellom faner. Det er i kombinasjon med at faner laster i bakgrunn at jeg fikk denne uønskede effekten.. (Jeg synes det er veldig greit at fanene laster i bakgrunnen). Jeg har haket vekk moduler som jeg ikke trenger å vise. Dette er for at listen skal bli litt kortere når du trykker modulknappen direkte. (Ser ut som en puslespill brikke).

For de tekniske er det masse snadder med iCab. Nevner at du har en egen knapp i moduler for å vise kildekoden på et nettsted. Det er også en egen knapp for å sjekke W3C standard på et nettsted. Av andre ting nevnes at du kan convertere tekst på et nettsted til ePub format! Der kom jeg på en ide… Hvorfor ikke samle det beste av artikler jeg har laget og lage en ebok? Veien er ganske kort for de som produserer mye på web.

iCab Mobile er definitivt en «rakker» med mye krutt under panseret. Bruker du litt tid på å sette den opp vil den tjene deg godt i tiden framover.

