iPad – ideell i mitt PLN

Posted on 17. juli 2011

5



Livslang læring er blitt et viktig begrep for oss alle. I den sammenhengen gir «Personal Learning Network» mening, eller PLN om du vil. Det er sluppet en rekke apper for iPad som gjør det svært hyggelig å vasse daglig ut i informasjonselva. Du kan også ta vare på interessant materiale uten å slite deg ut. iPad er blitt det naturlige senter i mitt PLN, jeg bygger kunnskap uten en gang å tenke over det. Tvert i mot oppleves det behagelig og underholdende. Ikke visste jeg at det var så lite anstrengende å bygge ny kunnskap. Her får du del i mitt PLN-oppsett for iPad.

Disse funksjonene/appene er i bruk hele tiden i min kunnskapsproduksjon, de utgjør mitt personlige læringsnettverk (PLN). Dersom du trykker på linkene kan du lese artiklene som tar deg videre inn i materien. I disse artiklene beskriver jeg hvordan dette ser ut i praksis på iPad:

NKI er en av de store nettbaserte utdannings-institusjonene. Nå flagger de en lovprising av iPad på sine sider. Morten Paulsen skriver: “Etter fem måneders bruk har jeg forstått at nettbrettene vil forsere den positive utviklingen av nettbasert utdanning. Den overkommelige prisen vil raskt gjøre nettbrettene til allemannseie og forsterke et av våre største konkurransefortrinn”. NKI har tatt innover seg at mulighetene for å tilegne seg kunnskap gjennom nettbrett er stor og at det øker markedsmulighetene for nettskolene.

I slutten av juni deltok jeg og Erling Grønlund på webinar om PLN som eneste nettbrett brukere. Applikasjonen som ble brukt var Adobe Connect, og jeg var kun tilknyttet over 3G. Jeg fikk full oversikt over webinaret og kunne delta interaktivt. Den eneste funksjonen som manglet var å «rekke opp hånda». Nedenfor ser du en skjermdump fra hendelsen. Jeg ble overrasket selv over hvor stort utbytte jeg fikk fra dette webinaret. Takk til Svend Andreas Horgen og HiST for et bra faglig og teknisk opplegg. Det er ikke vanskelig å se de store mulighetene for opplæring som åpner seg ved hjelp av gode applikasjoner og smarte opplegg fra innholdsleverandører.

Noen flere tanker… Zinio er en tjeneste jeg bruker aktivt for å skaffe meg informasjon. Her får jeg tak i fag-magasiner på en enkel måte. Jeg ble kjent med denne tjenesten for noen uker siden og har allerede kjøpt ca 25 stk magasiner. Jeg har skrevet litt om Zinio her. eBøker og og annet materiale over web, bibliotekene og Bibsys, er også relevant. Men jeg har ikke brukt dette mye selv siste året. Jeg merker meg at jeg er villig til å betale for å få den informasjonen jeg ønsker. Jeg kjøpte nettopp et årsabonnement for Wired. (koster kun 140,- kr nå) Det er omtrent som for et nummer av Wired i hylla til Narvesen. Jeg kjøpte et par ebøker og satte meg inn i bokskya. Men utvalget er dårlig enda. Jeg bestemte meg for VG+ i valget mellom Aftenposten eller VG, og jeg hadde stor glede av norsk avis på iPad mens jeg var i utlandet i sommer. Mitt budskap til innholdsleverandører er at mange av oss begynner å bli klare for å betale dersom dere har godt innhold til oss. Vi er imidlertid litt kresne ettersom det er mye bra å få tak som ikke koster penger, ref ovenfor.

Deling er en viktig ingrediens i mitt PLN. Uten delingsperspektivet ville f,eks ikke denne bloggen eksistert. Jeg er litt streng med meg selv i fht å dele, les gjerne artikkelen Hvorfor trenger jeg bli bedre til å dele? Det er min overbevisning at det blir mindre læring og mindre samhandling dersom _jeg_ ikke deler. Alle må starte med seg selv, også jeg. Jeg har ikke forskning å vise til, men jeg opplever at jeg får en umiddelbar gevinst selv av å dele; Sterkere eierskap på kunnskapen jeg tilegner meg. Jeg presser meg til å ha god struktur på stoffet når det skal leses av andre.

Dersom du bruker andre funksjoner og apper i ditt PLN oppsett hadde det vært gøy om du deler det nedenfor.

Posted in: iPad, Sosiale medier