2. kvartal – over 30 mill iOS enheter solgt

Posted on 20. juli 2011

2



Apples tall fra 2. kvartal ble presentert i går og det er svimlende salgstall som legges fram. Over 20 millioner iPhone og nesten 10 millioner iPad 2 er solgt fra 1. april til 30. juni. Apple har solgt hver eneste iPad de har klart å lage, de har slitt med å dekke etterspørselen i starten av lansering, men dette bedrer seg nå. Mange analytikere forventer dermed at Apple vil selge ca 50 millioner iPad i 2011. Hva betyr dette? At innholdsleverandører vokner for et marked som modnes svært raskt. Apple gjør definitivt jobben som isbryter for tablet PC. De pløyer vei i vellinga!


Et lite sammendrag fra gårsdagens pressekonferanse er greit å ta med seg for å vise at Apple er i rute, de leverer enda bedre tall enn forventet. En annen ting som er gledelig er at iOS bidrar til penger i Apple kassa allerede nå – det gjør at selskapet vil fortsette den ekspansive satsingen. Både iPhone og iPad salg overgår inntjeningen til Mac- salget, ref figuren fra Macworld. Dette på tross av at Apple har økt inntjening og antall solgte enheter også for Mac sammenliknet med samme periode i 2010. Tradisjonelt har Apple bygd alt av sin forretning rundt Mac. Det er Mac som har vært selskapets berettigelse i markedet og det er rundt Mac Apple har lagt alle sine planer. Det var tidligere, fordi nå er det iOS som ruler. Apple framviser et svimlende moderne industrieventyr. Og de viser både endringsevne og endringsvilje. Det er ikke alle organisasjoner som klarer adoptere slik omstilling vi er vitne til her!


(USA opererer med forskyvning av kvartalene i fht Norge). Som sluttbrukere av iPad kan vi forvente at denne rapporten bidrar til å sette fart i innholdsleverandørene. Forlag, utgivere, programvareselskap og andre vil sette ytterligere fart for å få del i dette svært raskt voksende markedet. Digi og andre rapporterte ca 100000 iPad i Norge i starten av året. Det er litt usikkert hvor mange enheter det vil være i Norge ved utgangen av 2011, men det er ikke urimelig å forvente opp mot en tredobling. Uformelt anslag er at det nærmer seg 150000 enheter nå som vi er midtveis i året. At tallet ikke er høyere skyldes mye leveringsproblemene fra lansering av iPad 2. Det vil bedres betraktelig 2. halvår også for Norge sin del. Dette betyr at også norske innholdsleverandører kan gire opp med trygghet for at det er et marked å selge sine tjenester til. TV2 har hatt stor suksess med både Sumo app og Tour de France app. TV2 har gjort sine apper tilgjengelig for Android også. Både mobiltlf og nettbrett. Jeg skal oppdatere dere med tall så fort jeg får de fra TV2. Jeg tok en telefon dit i dag for å høre litt om antall nedlastinger og abonnenter på disse tjenestene. (Skjermdump fra TV2s app fra i går. Mange har fått med seg TV sendingene over Wifi eller 3G).

Advertisements
Tagget: , ,
Posted in: iPad