Testing av iOS 5 beta 4

Posted on 26. juli 2011

0



Apple holder høy fart i klargjøringen av iOS 5. Etter bare en drøy måned er vi allerede på beta 4. Ambisjonene ser ut å sikte mot release i begynnelsen av september. Jeg har testet alle betaene og kan melde at Apple er i rute. Jeg tar heller opp lab maskinen med iOS 5 enn å kjøre trauste iOS 4. For etter bare noen uker med iOS 5 føles iOS 4 traust og litt gammeldags. Det er en deilig flyt bygget inn med mye herlig funksjonalitet i iOS 5. Oppgraderingen er av det store slaget, og det er mange kjærkomne nyheter på plass allerede. Leser du videre ser du hva jeg har prøvet ut.

Oppdatering Over The Air (OTA) er den største nyheten i denne betaen. Jeg oppdaterte fra beta3 over skyen, helt trådløst, og det fungerte svært bra. Alle innstillinger var intakte og alle apper lå der som de gjorde før oppgradering. Navlestrengen mot PC er definitivt kuttet for de som ønsker stole 100% på iCloud. Som du ser av bildet er det ganske mange parametre å skru på mot iCloud. Sikkerhetskopiering også. Dersom du skulle ønske å dele opp litt er det mulig. Synkronisering og sikkerhetskopiering mot iTunes over Wi-fi er også på plass med denne betaen. Dette er for de som tross alt ønsker å kjøre lokal backup, evnt å laste ned apper på PC først, deretter synkronisere over Wlan. En kan velge pose og sekk, både sentral iCloud og lokal iTunes – trådløst begge steder. Jeg konstaterer i denne omgang at dette fungerer bra begge deler, evnt i kombinasjon, og jeg vil skrive litt om ulik anvendelse i praksis senere.

Safari har fått en skikkelig overhaling og er først og fremst svært rask sammenliknet med nettlesere jeg bruker på iOS 4, herunder iCab Mobile som jeg har skrevet mye om. Faner, twitter integrasjon og «read later» funksjon har også kommet til. Alt i alt synes jeg Apple har løftet Safari solid. Safari på iOS 5 har fått et så stort løft at det bidrar til den gode totalopplevelsen. Jeg savner fremdeles bedre støtte mot Evernote, og muligheten til å laste opp bilder rett fra kamerarull ved bloggposting, slik jeg får med iCab Mobile. Read later funksjonen kan heller ikke måle seg med Instapaper. Jeg har skrevet om den her. Men jeg tror nye brukere av en slik tjeneste vil ha stor glede av Safaris løsning.

Enkel bilderedigering er nå tilgjengelig direkte i bildealbummet. Både rotering og «Crop» smiler mot meg, kanskje de to funksjonene jeg bruker mest i Photogene på iOS 4. Funksjonsmessig er det svært enkle ting Apple har bygget inn, det er ingen fullverdig bildebehandler. Men det er såpass at jeg selv sparer noen flere trykk mens jeg skriver denne artikkelen. Og da er mye vunnet. Antall totaltrykk på «home» går ned med iOS 5 fordi Apple har bygget inn mer funksjonalitet i programmene jeg bruker mest.

Airplay mirroring er en sann fryd. Det er funksjonen som gir trådløst lyd og bilde mot ekstern projektor eller TV. Løsningen krever en Apple TV2 og det har jeg skaffet meg. Jeg var mest spent på om jeg kan bruke iPad som en trådløs whiteboard, dvs speile alt jeg gjør på iPad opp mot projektoren. Det gjør den!! Jihaaa… Dette blir utrolig bra både i møterom og klasserom. Etter noen innledende runder fant jeg at funskjonen stiller høye krav til mitt trådløse nett. Innimellom hakker det litt og det er rom for forbedringer. Å spille av film fra iPad trådløst går glimrende. Fullstendig sync mellom lyd og bilde:) Likeså å gjennomføre en powerpoint presentasjon. Mens det å skifte stadig mellom apper og ulike skrivebord, det får Wlan’et mitt til å svette. Jeg vil helt klart følge opp Airplay mirroring i egen artikkel i august da dette er en svært spennende løsning for skoler. Da skal dere få litt filmopptak av mine utprøvinger. Foreløpig nøyer jeg meg med å konstatere at det virker.

Meldingssystem med iMessage, forbedringer i mailprogrammet og egen «Todo» app, er også tilgjengelig. Jeg har imidlertid ikke testet dette grundig enda og kommer tilbake til dette.

