FX Photo Studio HD

Posted on 4. august 2011

3



Jeg har den siste tiden brukt et bilderedigeringsprogram som er suveren på sine ting. Jeg har skrevet om Photogene ved flere anledninger og den er fremdeles en god allrounder. Photostudio tar deg et stykke lenger på noen områder. Den er helt rå på å legge til filtere og effekter for oss amatører. Jeg er for tiden i Italia og deler litt fra dagens sykkeltur i Liguria, i terrenget omkring Moneglia og Sestri Levante. Bloggingen gjøres som sedvanlig på iPad. Bildene er tatt med iPhone.

Det er overhodet ikke noe problem å reise uten laptop. I år ble MacBook Pro liggende hjemme, og jeg har ikke savnet den. I stedet har jeg med lab maskin med iOS 5 beta 4. Alle programmer jeg har testet til nå fungerer, likeså Photostudio HD. Som du ser på bildet har jeg kost meg i fjellterreng med middelhav og frodig terreng som nærmeste naboer. Det ble en og annen stopp i lokale landsbyer for en espresso eller flere. Livet er godt her nede, det kan jeg skrive under på:) Dersom du vil lese mer fra dette ferieoppholdet kan du lese Reisebrev fra Italia. (En av artiklene på denne bloggen som er mest lest).

De seneste postene har litt mer effekter på bildene enn jeg har benyttet tidligere. Årsaken er enkel.. jeg har forelsket meg i dette strålende fotoprogrammet. Den har mer enn 130 forhåndsdefinerte filtere. Mange av de er svært gode, jeg har lagret ca 40 stk som favoritter. Jeg er klar over at det blir litt overkill innimellom, men det er gøy å eksperimentere, da. Det frisker opp en til tider litt kjedelig og saklig blogg. Finner gradvis ut hva som fungerer og ikke:)

Programmet er så lett å bruke at jeg gir deg ingen innføring her. Det er bare å sette i gang. Du skal i stedet få min liste for fotoprogrammer, den er fremdeles ganske kort. Jeg har som mål å teste ut en app som hjelper meg lage panorama komposisjoner. Ellers er jeg godt dekket med disse:

  • Photogene – Allrounderen
  • Photosync – overfører bilder trådløst på tvers mellom OSX og iOS
  • Paper Camera – Tar «tegnede bilder»
  • PhotoStudioHD – min nye coole «filtermachine».

