iCloud – den syvende himmel?

Posted on 17. august 2011

1



For litt over en uke siden åpnet Apple iCloud for utviklere. Med iCloud setter Apple alt inn på å forandre spillet enda en gang. Apple flytter fokuset vekk fra Mac’en som digital hub, og heretter vil hub’en hete iCloud. Ikke bare kan du synkronisere kalendere, kontakter, mail, musikk, programvare, bilder og dokumenter mellom alle duppedingser. Det synkroniseres i bakgrunnen «on the fly» (ved bruk av iWorks appene). Videre pushes filer og apper automatisk til øvrige maskiner hvis du ønsker dette. Du kan også kjøre full sikkerhetskopi av din iOS maskin. 5GB gis gratis til den som har en iOS 5 maskin, hvorav musikk, apper og bilder regnes utenom. Jeg har testet og deler mine opplevelser så langt.

Jeg startet det hele med å oppgradere min MobileMe konto til iCloud. Apple fristet meg med at jeg ville få 25GB gratis lagring ut året dersom jeg ville være med å teste, ja takk. Når dette var gjort tok jeg sikkerhetskopi av iPad iOS 5 beta installasjonen min. Det gikk helt smertefritt. For å få full iCloud funksjonalitet måtte jeg oppgradere til beta 5 (fra beta 4). Det ble bare tilgjengelig etter at jeg gjorde full resetting av maskinen, dvs slettet alle innstillinger og alt innhold. Derfor sikkerhetskopiering først. Etter resetting var det rett fram med oppgraderingen, ref bildet. En annen ting jeg gjorde var å laste ned betaer for Apples iOS kontorprogrammer. Disse er skrevet litt om for å gi sømløs integrasjon mot iCloud. Disse måtte lastes ned fra Apples utviklerside. Så da fikk jeg også testet installasjon over Wifi fra iTunes.

Som du ser får jeg svært god personlig synkronisering av mine data. I tillegg kommer musikk og apper kjøpt hos Apple. Jeg får stålkontroll på mitt digitale liv, mine digitale filer og digital multimedia. Når det gjelder deling av filer med andre kan jeg legge det i public mappe på iDisk (som jeg kunne tidligere med MobileMe). Apple har også laget tjenesten iWork.com som jeg kan sende dokumenter til. Dette er en delingstjeneste som minner litt om konkurrerende tjenester hos Google Docs og Office LIVE. (Oppdateres til iCloud.com sommeren 2012). Alle disse tilbyr gode delings- og samhandlingsfunksjoner. Jeg kjenner ikke disse godt nok til å kunne gjøre en inngående sammenlikning. Når jeg sender et dokument til iWork.com kan jeg samtidig invitere deltakere til det aktuelle dokumentet.

Sikkerhetskopiering fungerer svært bra og jeg kan detaljstyre hvilke elementer jeg vil ha med i backup’en. Som du ser viser den hvor mye innhold jeg har i de enkelte appene og jeg kan selv velge å ikke ta med enkeltstående innhold. Mail tar imidlertid litt plass når du har samlet mail over et par år. Min mail boks er på 1,4 GB nesten en tredel av de nevnte 5GB:( Skulle ønske Apple kunne behandle mail på samme måte som musikk, apper og bilder. Apple har nok tenkt at de skal selge litt lagringsplass også… Når jeg ser på oppgraderingsmulighetene ser jeg at 20GB koster 280,- kr pr år mens 50GB koster kr 700,- pr år. Jeg har ikke sjekket ut hva prisene er hos konkurrentene. Jeg tror Apple kan ha en god case i fht hvilken troverdighet selskapet har omkring sikkerhet. Dropbox og andre som har basert seg på Amazon sine lagere har fått en god del pepper den senere tiden grunnet manglende sikkerhet. Jeg har en følelse av at krigen omkring tjenestene i skyen for de store massene igjen vil stå mellom Apple, Google og Microsoft. Antakelig vil også alle disse klare å gjøre sine brukere fornøyd. Men jeg tror de andre skal slite med å lage like tett integrasjon mot iPhone og iPad. Apple har løftet seg mange, mange ganger sammenliknet med MobileMe. Behovet for lagring på de håndholdte enhetene blir mindre. Ryktebørsen forteller at Apple vil lansere nedskalerte iPhones for å demme opp for Android i billig-segmentet.

Om iCloud er syvende himmel vet jeg ikke. Men det er definitivt tjenester med høy verdi for brukerne Apple bringer for dagen. Kanskje er vi vitne til nok en gamechanger fra Apples hånd.

Tagget: , , ,