Undervisningsopplegg med fugler

Posted on 21. august 2011

0



Å ta opp fuglelyder i naturen, og å lese om de aktuelle artene med multimedia-ressurser på iPad, gir et engasjerende undervisningsopplegg i naturfag. Dette er en flott aktivitet på høsten. Man trenger ikke mye utstyr i utgangspunktet, men det er fullt mulig å ta det ganske langt dersom skolen har noen tusenlapper ekstra på budsjettet. Opplegget er dels inspirert av Myrertoppen barnehage og dels Eirik Solheim ved NRK. Eirik gjorde opptak av en Svarttrost, som kvitterte ved å samtale med seg selv da den hørte opptakene.

Birds of Northern Europe er en glimrende app som gir rikelig informasjon om de norske fuglene. Du får fuglenavnene på norsk språk og den dekker 352 arter av fugler som er typiske for Nord-Europa. Land som dekkes er bla. Storbritannia, Irland, Island, Norge, Sverige, Finland og Danmark. Omfattende informasjon er inkludert: flere kommenterte illustrasjoner av ledende kunstnere som viser hele spekteret av fuglefamilier inkludert sjeldnere raser og varianter. Du får stillbilder av mange arter, fuglesang og samtaler, kart som viser utbredelse i Europa, Nord Afrika og Midtøsten. Og du får detaljert tekst fra Concise utgaven av Birds of Western Palearctic (Standardverk opprinnelig utgitt av Oxford University Press). Appen er sånn sett perfekt også for mer erfarne fuglekikkere med det rikholdige ornitologiske innholdet.

Man kan gjøre alle opptak direkte med den integrerte mikrofonen på iPad/iPhone eller iPod touch. Birds of Northern Europe fungerer på alle disse enhetene. Men man kan også gjøre som Eirik Solheim, benytte eksternt lydkort, ekstern mikrofon og et multispors opptaksprogram på den proffe måten. Lydkvaliteten vil definitivt utgjøre en forskjell, se hva han opplevde da han skulle gjøre et enkelt opptak av fuglesang:

Eirik bruker dette i sitt oppsett:

Tilleggsutstyret kommer på 2500-3000,- eks MVA. Det gir merkbart høyere kvalitet på opptakene. Myrertoppen barnehage gjorde det svært enkelt og brukte den integrerte mikrofonen og medfølgende opptaksprogram. De kombinerte dette med Birds of Northern Europe. Denne løsningen gir også bra utbytte. Bruker du iPad trenger du minimum en opptaksapp av typen Quickvoice Recorder.

Jeg foreslår å la barna jobbe i grupper og spre seg i terrenget. Det er svært gunstig dersom gruppene fanger ulike fuglelyder og presenterer sine funn for klassen etterpå. Naturfagslærere som er lokalkjente vet gjerne hvilke fugler en skal se etter. En kan da fordele fugler på ulike grupper. Lærer må regne med å støtte barna da det gjerne oppstår usikkerhet omkring «hvilken fugl er dette egentlig?»… La barna oppleve litt av spenningen rundt det å finne ut hvilken fugl det er. – Et mysterium som de skal forsøke løse i fellesskap. Barna bør få vite at det viktige er å jobbe med materialet og å forsøke finne fram til et godt forslag. Det er ikke «fasiten» som er det viktige, det er metodikken og opplevelsene.

Et spørsmål de gjerne kan få undre over er «hvorfor synger fuglene?» Barna har mange tanker om dette. De må gjerne forsøke å spille av opptak med fuglesang for å høre om de får respons slik Eirik Solheim fikk. Ved avspilling av barnas funn for klassen er det viktig å ha noen PC høyttalere tilgjengelig slik at lyden bærer i klasserommet.

Dersom du har flere tanker og forslag til et slikt opplegg er du velkommen til å kommentere nedenfor.

Advertisements