Bildebøkenes framtid er på nettbrett

Posted on 29. august 2011

1



Dagsavisen har gjort en god artikkel om bildebøker for barn på nettbrett. Forlagene opplever god suksess og virker litt overrasket over responsen fra markedet. Cappelen har akkurat sluppet Garmans sommer. Aschehoug slapp nylig Den lille lesehesten. Gyldendal har solgt 30000 ebøker på under et år. Bildebøkenes framtid er på nettbrett.

Dagsavisen skriver: «Sommerfuglene i magen flagrer rundt på skjermen når Garmann gruer seg til å begynne på skolen. Stian Holes prisbelønte bildebok «Garmanns sommer» er nå kommet for iPad, og nå satser de store norske forlagene på bildebøker på lesebrett.
– Jeg fikk mange aha-opplevelser da jeg jobbet med iPad-utgaven av «Garmanns sommer». Her ser jeg nye muligheter for bildeboka, sier Stian Hole.
I 2006 ga han ut den første av sine hittil tre bildebøker om Garmann, og Holes særegne, hyperrealistiske illustrasjoner har gitt ham anerkjennelse verden over. Nå er boka tilgjengelig som app over hele verden, med Frøydis Armand som fortellerstemme og med nye animasjoner i bildene.

Nytt liv til bøker
– Mange fine norske bildebøker kan få et parallelt liv i skjermversjoner. Her er det nye dimensjoner som kan legges til. Med Garmanns sommer var jeg spesielt interessert i å jobbe med lyd og fortellerstemmen. Frøydis Armand gir den et løft, synes Hole».

Dette bildet utdyper hva som skjer hos forlagene for tiden. Jeg har tidligere skrevet om norske innholdslevarandører. Jeg vet at alle forlagene nå forbereder lansering av titler for utdanningsmarkedet. Om noen uker vil de første titlene forhåpentlig være tilgjengelig for oss som skriver om dette. Gjennestad VGS har en god dialog mot flere forlag, de har nettopp delt ut iPad til sine elever.
Erling Grønlund hos RIKT har vært i flere møter hos ulike forlag siste tiden. Mellom workshops og prosjektleveranser. For nå leveres iPad til en rekke skoler rundt om. Denne høsten blir en spennende høst for utdanning og nettbrett! Jeg oppdaterer så snart jeg har mer informasjon.

