1:1 ved norsk ungdomsskole på Malaga

Posted on 31. august 2011

0



Sammen med trekkfuglene har noen norske iPad’er dratt til sydligere strøk. Og de har tenkt å bli der lenger enn vinteren. Jeg sperret ørene opp da jeg fikk første henvendelse fra IKT-ansv Petter Tryggestad for noen måneder siden. «Vi vil satse 1:1 med iPad og ønsker workshop og full pakke», sa han. En liten detalj bare.., hvor ringte du fra? «Malaga, – den norske skolen i Malaga», sa han med like stor selvfølge. Jeg kunne ikke annet enn å smile mitt bredeste smil.. Det er ikke hver dag jeg får slike henvendelser.

Erling Grønlund har nylig besøkt skolen, og her får dere mer av denne solskinnshistorien. Petter Tryggestad har seks års fartstid ved Den norske skolen Málaga, han forteller:

– Vår skole har som uttalt mål at vi skal ligge helt i forkant når det gjelder IKT-satsing. Fra høsten av har vi ansatt nye lærere med høy kompetanse på datateknologi.
– Jeg ser mange muligheter for at vårt nye ”verktøy” vil gjøre skoledagen enklere i en rekke fag, alt fra norsk og matematikk til musikk og mediekunnskap. Med enkle programmer kan elevene lage og spille inn selvkomponert musikk med trommer, gitarer og slagverk – uten instrumenter –  eller redigere videoer med nokså høy kvalitet.

Den norske skolen Málaga satser sterkt på Informasjons- og Kommunikasjons Teknologi (IKT). iPad 2 med trykkfølsom skjerm er fra høsten av daglig verktøy for elevene i 8., 9. og 10 klasse. IKT-ansvarlig Petter Tryggestad demonstrer på bildet ovenfor hvordan iPad brukes som god, gammeldags ”tavle”.

iPad er enkel i bruk og har lav terskel for mestring for elevene. Jeg er ganske sikker på at elevene synes det er motiverende å delta i den teknologiske utviklingen, sier Tryggestad som regner med at om kort tid vil mange læreverk bli produsert for dette formatet. Den tradisjonelle læreboka vil mer og mer vil bli erstattet av digitale læreverk der både lyd, bilde og video blir tatt i bruk for å gjøre for eksempel hjemmeleksene forståelig for den enkelte elev.

Du er ikke redd for at dette fort kan bli et leketøy mer enn et nyttig verktøy i undervisningen?
– Nei. Det er veldig enkelt for skolen å ha full kontroll med hvilke programmer elevene kan legge inn på iPad´en, da skolen vil ha en felles konto for distribusjon av Apps svarer Tryggestad.

(mye av artikkelen er hentet fra skolens hjemmeside)

Advertisements
Posted in: iPad i skolen