Solar Walk er oppgradert

Posted on 3. september 2011

0



Å ta på solsystemet og planetene med fingertuppene er en unik opplevelse. Det er vanskelig ikke å bli dratt inn i mysteriet med liv og lyst når det presenteres på denne måten. Solar Walk er i den øverste ligaen av educational «killer apps», nå er den ytterligere oppgradert. Dette er defintivt en app i reportoaret for alle som vil lære om planeter i solsystemet, værsogod «lek med-, dvs zoom inn, vri på, endevend og ta på». Nå kan du oppleve alt i 3D. 3D-modellen i Solar Walk er en skalert gjengivelse av solsystemet og Melkeveien. Denne appen er blant de som skyver grensene for hva du trodde var mulig i opplæringsøyemed.

Jeg har 3D briller liggende fra siste kinobesøk og testet mot iPad. Det hjalp ikke stort, da det er «gammeldagse» briller med rødt på venstre og lysblått på høyre side som gjelder her. Her finner du oppskrift for å lage briller selv. Da ble det mer sving over sakene, og det fungerer et stykke på vei kun med iPad i hendene. Det skal understrekes at Solar Walk er svært engasjerende også uten briller. Jeg har ikke testet 3D TV eller 3D projektor. (Det sies at det er kun 3D TV som vil gi 3D effekt av disse). Støtten mot 3D TV er svært spennende informasjon ettersom iOS5 gir Airplay mirroring. Dette grepet fra utvikler Vito technology er et spennende signal om hva som kommer. Det kan godt være at iPad og flat TV blir viktige spillere for å bringe Augmented Reality inn i klasserommene. Teknologien blir tilgjengelig med levelige kostnader for brukerne.

Lærere og andre kan nyte godt av manualen, den er gratis tilgjengelig. Appen er nemlig rik på forskjellige tema og innhold. Etter å ha studert litt om jorda og månen, solens påvirkning på jorda og solformørkelse (artig film), kan en gå inn på ulike satelitter i bane rundt jorda og lese om disse. Hele veien zoome inn og ut, vri litt på alt sammen, få følelsen av hvordan solsystemet henger sammen. Føle avstander, føle sammenhenger. Jeg må bruke sterkere ord enn «se på», «lese om» eller «høre om». Jeg dras inn i solsystemet og planetene i større grad og må bruke et språk som gjenspeiler det. Men jeg er muligens en barnlig sjel:) (Jeg registrerer at fler enn meg har liknende opplevelser, så jeg tror denne språkbruken gir gjenklang hos flere).

Her er nyhetene:

  • 3D-TV Support
  • 3D-modeller av de mest kjente kunstige satellitter
  • Tre nye filmer: tidevanns fenomener, store sirkel av breddegrad og zodiakale konstellasjoner
  • GALAXY view – zoome ut for å vise hele galaksen
  • MOVIES – forklarende filmsamling om jordens fenomener
  • Jordas 10 mest interessante kunstige satellitter
  • SØK for planeter, måner, satellitter og stjerner
  • Dele bilder av universet via Twitter, Facebook og e-post

Hovedfunksjoner i programmet er fantastisk grafikk, 3D Solsystem, «fly til en planet», les info om planeten,
månens forskjellige planeter og tidsmaskin. Solar Walk er tilgjengelig for 21 kroner. Jeg legger ikke skjul på at Solar Walk er blant mine absolutte favoritter. Alle jeg har vist den til blir begeistret. Prisen er lav og verdien skyhøy (bokstavelig talt). Naturfag er ikke blant mine fag, heller ikke astronomi. Men det er vanskelig ikke å bli dratt inn i mysteriet med liv og lyst når det presenteres på denne måten. Dersom du ikke hår råd til både Solar Walk og navnebroren Star Walk (begge lages av Vito technology), velg Solar Walk.

For flere tips om faglige apper, se artikkelen Programvare å starte med for grunnskoler.

20110903-123633.jpg

(Dersom du finner denne artikkelen nyttig setter jeg stor pris på om du deler den med andre via delingsknappene nedenfor).

