Gigantisk iPad prosjekt i Danmark

Posted on 8. september 2011

1



Hele 2580 stk iPad bestilles nå av Odder kommune i Danmark. Det skal gå til kommunens over 2000 skolebarn, alle lærere, og til ledere og mellomledere i kommunen. 9 millioner danske kroner legges i prosjektet som er den største satsingen i Europa på nettbrett. Jeg hører den kjente norske reklamesnutten runge i det fjerne: «Det er deilig å være norsk i Danmark». Joda, Oslo ble grunnlagt av en danske, og fremdeles er det mer mot på andre siden av Skagerrak.

Ja, jeg innrømmer det, jeg er misunnelig. Jeg er misunnelig på store drømmer, gode planer, gjennomføringsvilje og mot. Nå viser danskene vei i vellinga og tar grep som ingen andre hittil har våget på vår halvkule. De formerlig kliner til og velger en annen vei enn majoriteten. Anbudsfristen er gått ut og det er nå klart at iPad er det eneste alternativet. Dermed er det offisielt, Odder kommune har valgt iOS plattformen fra Apple. Jeg har sittet i møte med Erling Grønlund i planleggingen av en ny leveranse til en norsk kommune i dag. Han satt i utgangspunktet «over stolen og svevde» etter noen reale vekkelsesdager i Lofoten på Svarholt skole. Det går slag i slag om dagen, hver uke diskuterer vi nye case vi ikke kjente tidligere. Når vi leverer får vi bekreftet det vi vet. iPad glir inn i undervisningen som kladdebok og datamaskin i ett, med sin umiddelbarhet og annerledeshet. Vi ser en sømløshet mellom analogt og digitalt arbeide vi ikke har sett tidligere. iPad kan tilpasses undervisningen på en annen måte enn andre IKT løsninger. Vi gliste godt når vi skjønte at Odder kommune har gjort sitt valg. Dersom danskene skulle trenge bistand fra RIKT kan vi love at vi kommer, – om vi så skal svømme over:-) Lillebror er klar!

Selv om nettbrettene har fått en del oppmerksomhet i det siste skal det stort mot til å være blant pionerene i dette omfanget. Odder Avis skriver at planen er å dele ut iPad til alle lærerne i oktober, mens skolebarna får iPad i januar. Jeg tar av meg hatten og kan ikke annet enn gratulere. Siden jeg nå begynner å gå tom for ord tar jeg en pause for å finne fram min kontaktinfo… Hva var tlf nr mitt igjen.. skal vi se… jeg får sånn plutselig utfartstrang;-)

Posted in: iPad i skolen