iPad og flipped video

Posted on 13. september 2011

0



Flipped video er på manges lepper i videregående opplæring for tiden. Begrepet stammer fra termen «Flipped classroom», som er en radikal undervisningsmetode. I Norge testes dette ut for fullt av bl.a. Lektor Thue. 12.oktober er det en større skolekonferanse på Sandvika VGS om temaet. Vi vet fra før at iPad er svært spennende som lesebrett, ref artikkelen om Aschehougs prosjekt på 6 VGS skoler. Spørsmålet jeg undersøker i denne artikkelen er hvorvidt iPad også egner seg til å spille av flipped video?

Svaret er et enkelt og rungende, – JA. Apple har vært elskverdige og bygget inn oversetting for Flash i sin Youtube app. Ovenfor ser du lektor Thue i denne app-en. App-en lar deg logge inn med Youtube konto og du kan abonnere på de ulike «Flipped video» kanalene. Lektor Thue sin kanal abonnerer jeg på ved å trykke «mer fra» i høyre hjørne, deretter «abonner». Jeg får da varsling på mail når Lektor Thue publiserer nye videoer. Jeg kan også kommentere og trykke «liker» hvis jeg ønsker det. Avspilling i fullskjerm er ikke noe problem. iPad er såpass kraftig utstyrt både for grafikk og cpu at det går knirkefritt. Det er intuitivt å følge Lektor Thue sin undervisning på denne måten.

Dersom jeg bruker iCab Mobile kan jeg også laste ned videoene som MP4 og se når jeg selv ønsker det. Da har jeg med meg videoene og kan se de «når som helst, hvor som helst».

Slik ser det ut i iCab Mobile:

Denne metoden krever iCab Mobile og besøk på www.youtube.com. Når jeg trykker mer enn 2 sek på den aktuelle filmen kan jeg velge download. Et trykk på på den nedlastede filen og jeg kan flytte den over til kamerarull. Jeg anbefaler å flytte nedlastede filmer til kamerarull. Årsaken er at med iOS 5, som er rett rundt hjørnet, kan brukeren organisere innholdet i kamerarull i mapper. Hele prosessen med å laste ned filmene er en kort prosess, maks 1 minutt pr film. Verdien av å gjøre dette er høy.

Jeg har tidligere skrevet om Youtube – en ressurs i læringsarbeidet. Med flipped video er enda en dimensjon lagt til. Dersom du ønsker lese mer om Flipped Classroom anbefaler jeg bloggene til Ingunn Kjøll og Lektor Thue. Husk også Sandvika konferansen i oktober. Flipped video er i bunn og grunn podcast (video), men siden det viser til en bestemt pedagogisk praksis skal jeg forholde meg lojal til begrepet.

Grunnskoler har også begynt å fatte interesse for denne pedagogikken. Her er en artikkel å lese videre på: Flipped Classroom in the Elementary School.

