Tankekart på iPad – enkelt og nyttig

Posted on 13. september 2011

3



Et tankekart er en svært effektiv måte å få informasjon inn og ut av hjernen. «Det skaper oversikt, og bidrar til å gi et fugleperspektiv hvor du kan se all informasjon og sammenhengene fra helheten og ned i detaljene. Mye av det geniale ligger i at alt er beskrevet på ett ark. Det mest vanlige er å benytte tankekart individuelt, enten som notatteknikk, eller til planlegging og kreative aktiviteter» (Nybrodal og Håkonsen). Å lage tankekart er ikke vanskelig, særlig ikke på iPad hvor du raskt zoomer inn og ut detaljnivåer, og hvor ytterkanten på papiret ikke lenger er noen begrensning. Jeg har kikket på noen apper jeg kan anbefale, og gir noen eksempler på bruk.

Elever og lærere har stor nytte av å lage tankekart over faglige emner, såkalte emnekart. Selv bruker jeg iThoughts HD regelmessig, og det gir stor nytte både i planleggings- og presentasjonsarbeide. Se f.eks bildet jeg laget for artikkelen iPad – ideell i mitt PLN, iThoughts støtter bilder. Bildemontasje er dermed fort gjort, bra resultat blir det også. I mitt daglige virke bruker jeg iThoughts til å planlegge og presentere, og til møtereferat. Svend Andreas Horgen ved HiST har gjort en severdig video, her ser du hvordan iPad takler høy kompleksitet grunnet svært effektiv zooming og skalering på hovedemnene. Responsen er umiddelbar og brukeren kommer lynraskt ut og inn av detaljnivåene.

Erling Grønlund fra RIKT hadde nylig et 3 dagers besøk på Svarholt skole i Lofoten. Han har blogget fra hver av disse dagene, og artikkelen fra dag 3 omhandler iThoughts og tankekart spesielt. Ta med deg denne artikkelen dersom du tror at tankekart ikke har noe for seg i grunnskolen. Erling viser fram hvordan dette ble mottatt, og han gir oss en klar ide om læringsutbytte ved å ta det i bruk slik de gjør i Lofoten.

Hva med alternativene? Mindjet står bak markedslederen på Mac/PC plattform (MindManager), og de har laget et godt alternativ med sin app Mindjet. Den er kanskje enda enklere å bruke enn iThoughts når du lærer deg touch kontrollene, litt smak og behag ettersom hva du liker best. Mindjet har tatt seg bryderiet å samle alle tenkelige eksempler for tankekart på siden Mapsforthat.com. Jeg anbefaler alle som er ukjent med tankekart å bokmerke denne siden og kikke på eksempler. Du vil garantert få ideer for hvordan du selv kan bruke tankekart i egen virksomhet. Rune Mathisen i Telemark har noen gode eksempler på notater fra forelesninger med tankekart. Han har brukt en app som heter Mindnode. Han skriver at «Mindnode er enkel og grei for meg» og denne ble valgt pga erfaring fra Mindnode sin Mac versjon.

Ellers er det Guttorm Hveem med sin mastergradsoppgåve om grafiske organisatorar, herunder tankekart (mind maps), som er blant spesialistene. Interesserte kan lære mer ved å lese bloggen hans.

Jeg innser at tankekart er en viktig bit av min kunnskapsbygging og jeg har derfor oppdatert artikkelen om mitt PLN (Personal Learning Network). Tankekart har en naturlig plass der! Dersom du har kommentarer setter jeg veldig pris på om de legger de inn nedenfor. Husk å dele denne artikkelen dersom du tror andre kan ha nytte av den.

