NDLA i nettbrett-universet

Posted on 15. september 2011

0



Med en imponerende katalog av læringsressurser, personlige innstillingsmuligheter og gode samarbeidsverktøy, framstår nye NDLA skikket til å gi elever i videregående opplæring verktøy til økt læring. Dersom nettbrett brukere kan nyttiggjøre seg tjenesten ligger det solide gevinster også for nettbrett brukerne. Klikkbare læringsmål som tar meg raskt til utvalgte ressurser? Ja takk! Mulighet for å bokmerke artikler og annet fagstoff på min bruker? Come on! Jeg har testet NDLA på iPad for å finne ut om NDLA er et farbart romskip i nettbrett universet.

Jeg bør nevne at jeg kjører iOS 5 på iPad 2. Jeg har lært meg alt jeg kan om NDLA på iPad-en under utprøvingen, jeg har hatt en Mac ved siden av meg for å sammenlikne visningsflatene. Jeg har forsikret meg at iPad-en viser det som skal vises, evnt hva det er som uteblir.

Personlige innstillinger

Det er fleksibelt å logge på tjenesten, det fungerer f.eks knirkefritt med «twitterpålogging». Gjenbruk av ID er brukervennlig, og det er bra. Etter en nettlesertest (nede i venstre hjørne) setter jeg informasjonskapsler på full styrke i Safari. Ellers viser denne testen meg at jeg ikke kan forvente å spille av Flash. Litt sparring med NDLA klargjør at ny videoavspiller er på vei, NDLA blir Flash-fri for video medio oktober. Det ser jeg fram til for her det er mye bra videoressurser. Interaktiviteter på Flash vil ta lenger tid sier Øivind Hoines på twitter i dag (16.09.11)

Jeg kan velge spesifikke fagområder på toppen i midten. Videre kan jeg trykke på læreplan (øverst) og klikke på læringsmål i de enkelte fagene. Ressurser som da er aktuelle i fht læringsmålet blir tilgjengelig når jeg trykker. Jeg synes flyten og logikken i dette er god så langt. OG jeg opplever at jeg raskt kommer til aktuelle og gode ressurser.

Fagstoff

Visste du at du kan laste ned ebok for hvert fag? Jeg laster ned både ePub og PDF versjoner for å teste. ePub filene inneholder en del feil og jeg gir opp disse. PDF filene, derimot fungerer strålende så langt. Med app-en GoodReader får jeg klikkbar innholdsfortegnelse i hver bok. Denne allsidige pdf-leseren har innebygget filbehandler og gir verktøyene du trenger for å gjøre notater, uthevinger, bokmerker og understrekinger i NDLAs ebøker. Og frisøk. For de som vil dykke videre i GoodReader anbefales denne artikkelen.

Utfordringen jeg møter når jeg laster ned PDF-bøker er lange og rare filnavn. For utrente er dette en liten terskel, jeg laster derfor ned og endrer filnavn fortløpende på samtlige bøker og legger de på en av mine delte Evernote Notebook’s. Alle har tilgang via web, mens de av dere som bruker Evernote kan få denne notebook-en rett i egen Evernote. De som laster ned via web kan åpne ebøkene rett i GoodReader. Jeg har fått godkjenning av NDLA, så inntil jeg hører noe annet blir linken stående.

(16.09.11 Ser ut som det er problemer med eksport på enkelte fag. Jeg opplever bl.a at fagene Matematikk og Norsk er vanskelig å eksportere, nå som jeg pløyer gjennom alt. Jeg legger ut det jeg får eksportert, så overlater jeg til NDLA å rydde i eksportfunksjonen).

Samskriving

NDLA har en god samskrivingstjeneste bygget på Etherpad. Den fungerer smertefritt med nettleseren iCab Mobile, mens Safari får hikke ved utvekslingen mot eksterne skribenter. Det er nødvendig å bruke eksternt tastatur ettersom det ikke er vertikale piltaster på skjermtastaturet. Med iCab Mobile går hele prosessen smertefritt fra samskriving, til editering, til eksport. Det eneste jeg stusser over er at fontene er veldig små når jeg importerer det samskrevne dokumentet til Pages, men det er heldigvis fort gjort å rette på.

Første del av denne artikkelen avsluttes her. Jeg vil fokusere på «Delingsarena»- og «Annotate» funksjonene i oppfølgingen.

Her er artikkel om NDLA på iPad – Annotate.

(Dersom du tror andre har nytte av denne artikkelen setter jeg pris på om du deler den videre).

