WordPress app – endelig til å produsere med

Posted on 24. september 2011

2



20110924-233610.jpg

WordPress app-en har fått en etterlengtet oppgradering med rik-tekst redigering og bedre fullskjerm- og forhåndsvisning. Endelig har iOS plattformen fått verktøyet vi har ventet på fra WordPress, verdens mest utbredte bloggplattform. Ikke bare ble det akkurat litt enklere å blogge med iPad, det er også helt gratis. Husk bare å synkronisere innhold dersom du jobber fra flere steder. Bloggingen kan gjøres rett på web, på iPad og evnt på iPhone. Selv sparer jeg tid med denne oppdateringen, versjon 2.9.

Helt fra HP Touchpad lanserte sin tablet, med en langt bedre WordPress app enn hva jeg har hatt på min iPad, har jeg ventet på denne oppgraderingen. Lurer på hva HP betalte for «sin» versjon av app-en? Nå er ventetiden over, og jeg har testet litt.

Selv om WordPress ikke har laget Wysiwyg (what you see is what you get) enda, er det plenty å glede seg over. Fullskjermvisning er på plass og nederst har jeg en oppgavelinje med rik-tekst redigering. Å skrive på iPad i stående modus er helt nydelig! (På bildet over ser dere landskapsmodus) Når jeg trykker «done» kan jeg raskt gå til forhåndsvisning. Denne er klart bedre enn i forrige versjon, mer informativ. Øverst i forhåndsvisningen får jeg beskjed om at det nye materialet enda ikke er lastet opp.

Med oppdateringene har jeg endelig en god offline løsning hvor jeg slipper å gå via Pages eller andre tekstredigeringsverktøy først. Jeg har har vært totalt avhengig av webkonsoll tidligere.

Jeg får også knyttet bilder til artikkelen og lastet opp disse. Plassering av bilder skorter det litt på, dette er fremdeles noe jeg må innom webkonsollet for en siste finish. App-en gir meg bare mulighet til å plassere bildet over eller under tekstinnholdet. Mitt budskap til WordPress: Ta med dette i neste versjon. OG søk, jeg savner å søke etter eldre artikler.

For bilderedigering bruker jeg mest Photo Studio HD, av og til Photogene. De har hver sine spesialiteter.

Å laste opp bilder til artikler har jeg måttet gjøre en stund også via forrige versjon ettersom Apple hindrer filopplasting med iOS 5 på iCab mobile. Jeg har brukt iOS 5 i full produksjon 6 uker nå, og det er blitt mange artikler i den perioden. Dermed har bildeopplasting vært tvunget gjennom app-en.

To fallgruver må jeg passe på. Den første er å synkronisere innholdet før jeg begynner å skrive på artikler (jeg gjør det ved å trekke i artiklene på venstresiden). Det er forskjellig å jobbe fra en klient som iPad eller iPhone. Jobber du direkte mot WordPress på web som jeg har gjort, er artiklene alltid oppdatert sentralt. Å jobbe gjennom app-en er å jobbe på en klient, og da må innholdet som ligger sentralt alltid synkroniseres. Ellers står jeg i fare for å overskrive sentralt innhold med gamle versjoner. Den neste fallgruven er å arkivere utkast. Det er bare knapp for å publisere eller avbryte. Trykker jeg avbryt må jeg trykke arkiver utkast etter dette. Ved et tilfelle mistet jeg nesten en hel artikkel. Begge disse feilkildene kan gi tap av data, og det er alltid ergerlig å miste informasjon.

Med ny app følger nye rutiner og jeg er i gang med å legge om mine. iPhone har jeg stadig i hendene, det er svært praktisk å rette en liten trykkleif når jeg er i farten. Produksjon av artikkel gjør jeg med iPad og eksternt tastatur. iPhone fungerer som retteverktøy etter publisering for min del. Men noen ganger har jeg vært inne og gjort endringer på iPad også. Synkronisering før jeg begynner å endre en artikkel blir da livsviktig. På begge enhetene.

Dersom du ønsker små tips og triks for WordPress kan du forøvrig sjekke WordPress skolen.

Andre artikler:

Blogsy gjør blogging til en lek
Skrive på iPad

20110924-233701.jpg

Tagget: ,