Khan Academy – Matteopplæring på iPad

Posted on 30. september 2011

0



Khan Academy har gått sin seiersgang over hele verden, og mang en pedagog er enig i at Khan bringer forandring med sine virtuelle læringsopplevelser. (Oppdatering 24. 03.2013) Mer enn 3600 videoer, eller screencast, er tilgjengelig. Og mer enn 1 million studenter følger nettstedet hver måned. Norsk skole trenger å løfte matematikkundervisningen og Khan har gitt oss et utrolig bra bidrag!

Siden jeg skrev artikkelen for 18 mnd siden har appen blitt kraftig oppgradert. Etter en rask test i dag ser det ut som den nå fungerer for å måle min progresjon. tidligere anbefalte jeg å bruke browser og gå til nettstedet, khanacademy.org. Nå kan du altså velge app eller nettsted.

Jeg starter med å dra opp noen flere faner i nettleseren iCab Mobile. Læringsmålene er kjekke å ha i nærheten. (Videregående elever finner disse lett på NDLA)

Jeg tar også opp oversetteren i Google, – pass på å sette den i «klassisk» modus (ikke mobil).

For å få fullt utbytte av Khan Academy må jeg logge på tjenesten. Da lagres kursene jeg følger, og jeg kan følge min progresjon. Her er det mat fra øvre mellomtrinn og ut videregående skole, og enda lenger. Jeg tror språkutfordringene gjør det vanskelig på yngre trinn. Det fine med video er at det er bare å klikke pause dersom jeg trenger å oversette noen ord jeg ikke forstår. Motivasjonen for å lære flere engelske ord er høy når du knas av Khan, han har et tempo og engasjement som smitter. Jeg velger å starte enkelt på de første kursene. Alt fungerer bra fram til måling av vinkler. Funksjonaliteten er ikke laget for touch interface og her kan jeg bare se videoer, ikke utføre oppgavene. Jeg opplever fremdeles at det er et bra læringsutbytte.

Jeg besøkte et uttall kurs og overraskende mye fungerer svært godt. Det er veldig god responstid på videomaterialet til tross for at tjenesten har svimlende trafikk.

Jeg må ta forbehold om at jeg ikke har testet mer enn et tilfeldig utvalg av kurs. Dersom du gjør erfaringer er det flott om du kommenterer nedenfor.

(iCab Mobile har fullskjermsvisning som er greit på nettsteder med mye informasjon).

Det er litt forvirrende for nordmenn med forkortelser som SAT og liknende. SAT er et kompetanseprogram som forbereder til College og det amerikanske utdanningssystemet har høyt fokus på slike program.

Når du først har manøvrert og gjort deg litt kjent er det kort vei til gevinster. Jeg synes det er lett å finne fram fra de norske læringsmålene til de relevante kursene. Google oversetter er grei å ha imellom for å slå opp ved behov. En browser med faner gjør denne multitaskingen overkommelig.

En annen utrolig bra ting med iPad og iCab Mobile er at du kan laste ned videoene og ha med overalt! Jippi! Jeg holder «download» knappen inne et par sekunder, så får jeg opsjon om å laste ned i iCab. Deretter dobbeltklikker jeg en av de nedlastede filene og velger «Save video in album». Et par headsett og du får brukt ekstra tid på instruksjoner som du synes er vanskelige. Flere av videoene er på mellom 10 og 20MB, men du får lett plass til 100 stk videoer selv på minste iPad med 16GB. Videoavspilling er en av iPads sterke sider sammenliknet med f.eks. Asus TF101.

Det er mye mer å si om Khan, det er blitt et fenomen, og matteopplæring har fått ny dimensjon for nær alle lærende, i alle aldre. Khan har nylig gått inn i partnerskap med det største rammeverket for eBøker – Kno. Jeg tipper at Khan vil fokse seg videre inn i ulike tjenester og muligheter i årene framover. Gjør deg til venn med Khan først som sist. Det er en nyttig venn i Matematikkfaget.

Khan er også en ressurs dersom en ønsker å prøve ut flipped classroom pedagogikk. Jeg skrev nylig om hvor flott Lektor Thues Youtube kanal tar seg ut på iPad.

