Siri revolusjonen

Posted on 5. oktober 2011

0



Siri er etter min mening den største nyheten fra Apples høstlansering. Mellom telefoner, iPod, oppgradert operativsystem og iCloud, kom nyheten om Siri. Du har kanskje hørt før at du kan styre datamaskinen med stemmen. Nå kan du stille spørsmål til Siri og «hun» forstår hva du sier, vet hva du mener, – og snakker tilbake. Siri blir enkel å bruke og _gjør_ ufattelig mye. Muren mellom kropp og datamaskin rives i fillebiter.

I livedemo-en tirsdag kveld fikk vi bl.a. se Siri i samhandling med kunnskapsmotoren Wolfram Alpha. Enkle spørsmål ble stilt til Siri, hvorpå «hun» gjorde oppslag mot nettet og kom tilbake som reneste Oraklet i Delfi. Perspektivene for bruk i skolen er «mindblowing». Apple har gjort Siri integrasjon åpent tilgjengelig for alle utviklere. Det betyr at svært mange app-er vil bli integrert mot Siri. Jeg blir andpusten når jeg tenker på hvilke pedagogiske muligheter dette gir. Spesialundervisning kan ta kvantesprang med denne teknologien.

Siri skriver og sender e-postmeldinger og tekster, – og leser dem. I stedet for å skrive kan du trykke mikrofonikonet på tastaturet. Trykk ferdig, og datamaskinen konverterer ordene til tekst. Bruk diktering for å skrive meldinger, ta notater, søke på Internett og mer. Diktat arbeider også med tredjeparts programmer, slik at du f.eks kan oppdatere Facebook-statusen din eller Tvitre. Noen av eksemplene er litt banale ettersom vi ikke klarer forestille oss alt dette kan brukes til enda.

Nordmenn kan være stolt av at Dag Kittlaus er sentral bak Siri. MacWorld.no skriver at han i fjor havnet han på Business Insiders-listen «The Silicon Valley 100» over briljante innovatører. Nå er han direktør for Siri og stemmegjenkjenning i Apple. Med en nordmann ved roret bør Siri bli tilgjengelig på norsk innen rimelig tid!

(oppdatert)

Når jeg er litt optimistisk på tidshorisont for norsk språk henger det sammen med at Siri bygger sin språkgjenkjenning på teknologi fra Nuance. Nuance gjorde klar sin norske plattform gjennom app-en Dragen dictation på tampen av september. Denne app-en var ubrukelig for norsk språk inntil denne oppdateringen. DinSide.no gjorde en test av app-en i august og konkluderte med at det ikke var klart. Jeg har fulgt med og vurdert en artikkel men ventet ettersom det ville bli slakt. I går testet jeg Dragon igjen og jeg likte det jeg fikk ut av den. Enhver som vil prøve kan laste ned Dragon gratis i app store. Den fungerer på iPad, iPhone og iPod touch. Den har fremdeles forbedringspotensiale, men jeg klarer å bruke den allerede nå. (Særlig dersom jeg er litt ekstra _tydelig_)

Apple kunngjorde også at iPod touch heretter blir tilgjengelig fra bare 1192,- eks MVA. Siri blir 100% kompatibel med både iPad og iPod touch, og sistnevnte blir neppe omtalt som «leketøy only» heretter. Ikke bare gir iPod touch Siri tilgang med alle fordelene nevnt i denne artikkelen. Med iPod touch får skolene også digitalt stillbilde-kamera og video-opptaker. Hva med å bruke et klassesett som komplett respons system? I England og USA er det mange skoler som bruker iPod touch som 1:1 verktøy. Ta gjerne med matte app-er som Math Magic, glimrende matte-øvelser for små- og tidlig mellomtrinn. Heretter er funksjonaliteten høyere og prisen lavere enn noen gang, det er ingen dårlig kombinasjon. Ved siden av iPad er iPod touch et utrolig bra IKT verktøy for skolene. Nå er iPod touch rimeligere enn noen gang.

Dersom du tror denne artikkelen er nyttige for andre setter jeg pris på om du deler den.

