Menneskelige prosesser må integreres i IKT

Posted on 8. oktober 2011

1



Planlegging av IKT satsinger stopper ofte når budsjettet for utstyr og programvare er i mål. Deretter hopper mange like inn i innkjøpsrunden. Det er synd for de menneskelige prosessene er en like stor andel av det totale bildet. Om man reflekterer over det eller ikke, det er noe som bare _er_. Teknologien er halvparten. Heving av kompetanse, og endring av rutiner og samhandling gjenstår etter at utstyr og løsning er kommet i hus. Organisajonen skal helst adoptere og absorbere endringer på en måte som gir gevinst, og som varer.

Artikkelen inngår i en artikkelserie om å «kutte papiret». Skoler som kutter tradisjonell papirkopiering og tradisjonelle skolebøker får en totrinns-besparelse som muliggjør 1:1 satsing med nettbrett. Kostnadene med nettbrett blir bortimot halvert.

Noe av problemet i mange organisasjoner er at man konsekvent ikke åpner for bistand utenfra, man vil gjerne klare alt selv. Og det er jo et flott ideal at norske organisasjoner ønsker være selvhjulpen. Men er det realistisk å klare alt selv? Enhver organisasjon sliter når de skal se seg selv med «andre» øyne. De ansatte sitter i klisteret, daglige småbranner og gjøremål sitter i genene, man utvikler nærsynthet. Ansatte har etablert en dynamikk med hverandre før prosesser med endringskrav kommer seilende.

Derfor er det sunt og åpne for ekstern bistand for både planlegging og prosjektgjennomføring. Da må de involverte forholde seg annerledes. De møter andre spørsmål enn de som formuleres på egenhånd. De møter andre foventninger enn de man er vant til å møte. Det gir en annen dynamikk og det gir en annen prosess enn om organisasjonen er 100% selvhjulpen.

«Men du skjønner vi har en veldig ivrig og dyktig IKT-ansvarlig». Dette er en gjenganger.., og misforstå meg rett. I utgangspunktet er det ikke noe galt i det. Men still spørsmålet om vedkommende er like erfaren med menneskelige prosesser som med teknologi? Det er mye å legge på en IKT-ansvarlig og være både instruktør, teknolog, rådgiver, strateg, kommunikator og konsulent på en og samme tid. Det blir fort mange roller, og mange baller å holde i lufta. Forventningene til hverandre blir fort uklare. Det stilles altfor ofte for høye forventninger til IKT-ansvarlige. Ikke bruk lønnsressursen til IKT-ansvarlig som unnskyldning for å legge for mye ansvar på hans/hennes skuldre. Skoler er komplekse organisasjoner med mange mennesker involvert.

Hvorfor ikke legge inn 5-10% overhead til rådgiving og evnt opplæring først som sist? Det er ofte ikke mer som skal til for å sikre bedre prosesser. I det store bildet er dette peanuts. Frustrerte og demotiverte ansatte er marerittet for enhver organisasjon, og dette blir gjerne resultatet når prosessene er dårlige. Sistnevnte er en kostnad som _langt_ overstiger ethvert innkjøp.

Du har ingenting å tape på å bruke et ekstra møte i foreberedelsene. Det kan vise seg at du med lav innsats får høy verdi tilbake. Det er på høy tid å integrere menneskelige prosesser i IKT. For å lykkes er det en god ide og åpne for samarbeid med ekstern partner.

Andre artikler i serien om å «kutte papiret»:

Papiret – to be or not to be?
Evernote – arkivenes mor
Evernote og sikkerhet
Menneskelige prosesser må integreres i IKT
Adobe og dokumenthåndtering
Se også Pedagogikk og økt læring er målet.

RIKT, Ressurs for IKT, har spesialisert seg på rådgiving, prosjektbistand og kompetanseheving. Medarbeiderne har årevis erfaring som lærere, IKT ansvarlige, og som leverandører i IKT prosjekter.

Advertisements
Posted in: iPad i skolen