Adobe og dokumenthåndtering

Posted on 15. oktober 2011

4



Adobe er en av de store programvare-aktørene til media- og kreative bransjer. Men de er også store innenfor dokumentbehandling. Det er Adobe som har skapt PDF-formatet (Portable Document Format). Og de har lykkes gjøre dette til en global standard som hele 90% av datamaskinene tilknyttet internett benytter regelmessig. Det er PDF som benyttes på ebøkene til Aschehougs prosjekt på 6 VGS skoler. GoodReader er en app som løfter interaksjon.

(Oppd. 17. okt. I dag kom Adobe Reader for iOS akkurat 2 dager etter at jeg spådde at dette må komme, ref nederst..)

Adobe har viderutviklet konseptet rundt PDF ganske kraftig i sin egen Acrobat Pro løsning. Dokumenthåndtering er et av temaene jeg fokuserer på, og nå har turen kommet til Adobe. Artikkelen inngår i en artikkelserie om å «kutte papiret». Skoler som kutter tradisjonell papirkopiering og tradisjonelle skolebøker får en totrinns-besparelse som muliggjør 1:1 satsing med nettbrett. Kostnadene med nettbrett blir bortimot halvert.

Noen tanker om PDF-terskler før jeg går videre.

1. Dersom du tenker at PDF er statisk og lite spennende, må du tenke om igjen.

Adobe har bygget inn interaktivitet og mulighet for multimediarikt innhold. Likeså samarbeidsløsninger for kommentarer og godkjenning av dokumenter i prosess. Automatisk handlingsveiviser for instrukser og skjemautfylling – listen er lang. jeg har prøvd meg på en oversikt nedenfor.

2. Er ikke Acrobat Pro dyrt?
Utdanningsinstitusjoner har en veldig hyggelig inngangsport. Norske skoler kan handle Acrobat Pro gjennom avtale inngått med Kunnskapsdepartementet. Ved å bruke sertifisert forhandler som f.eks SNORRE data, koster Acrobat Pro i underkant av 700,- pr lisens.

3. Acrobat Pro er selve motoren i PDF-maskineriet til Adobe, og den finnes fremdeles bare for PC/Mac, desverre. Adobes CreatePDF for nettbrett er ikke i nærheten av Acrobat Pro på nåværende tidspunkt.

Ok, da er vi litt videre..
Veien fra skoler til store internasjonale firmaer er ganske lang. Men jeg tar allikevel med et eksempel ettersom det er godt dokumentert. Firmaet Bureau Veritas hevder de sparer opptil 200000 dollar pr prosjekt ved å benytte Adobes dokumenthåndtering, – jeg synes det fortjener litt oppmerksomhet. Dersom du er nysgjerrig på hvordan Acrobat Pro benyttes i business gir denne lenken interessant informasjon.

Hvilke effekiviseringsgevinster kan Acrobat Pro gi? Og hva er det som ligger i Adobes PDF konsept i dag? Jeg har forsøkt lage en oversikt. Den er ikke et fullgodt svar på spørsmålene, men jeg tenker at fler enn meg har nytte av oversikten. Jeg har droppet enkelte tema som f.eks sikkerhet ettersom kompleksiteten allerede er høy nok. Acrobat Pro er en omfattende løsning:

Inntil nylig var det 3. parts løsninger á la GoodReader som utnytter lesbarhet og interaktivitet best. Men i dag (17. okt 2011) lanserte Adobe Acrobat Reader for iOS. Adobe har fyllt igjen ett hull, og da det er det bare ett hull igjen. Det gjenstår endel før Adobes app CreatePDF kan måle seg med Acrobat Pro. Produksjon og interaksjon med Acrobats reportoar henger i noen løse tråder fra Adobes side. GoodReader og Evernote redder imidlertid lesing, arkivering og deling av PDF på iPad. GoodReader har også støtte for Portfolio.

Adobe mener alvor med iPad og nettbrett, det viser de med sin tilnærming til Flash problematikken – og i fht at flere av Creative Suite verktøyene nå kommer i touch-versjoner. Jeg er overbevist om Adobe klargjør Acrobat løsninger for nettbrett også. Minimum på leser-siden. Når det kommer vil det befeste Adobes PDF konsept ytterligere.

Uansett vil jeg påstå at en skole som vurderer å kutte papiret vanskelig kommer utenom Adobe Acrobat Pro. I kombinasjon med Evernote og GoodReader er det en kraftig løsning allerede. Også nettbrettene har glede av innholdet.

Andre artikler i serien om å «kutte papiret»:

Papiret – to be or not to be?
Evernote – arkivenes mor
Evernote og sikkerhet
Menneskelige prosesser må integreres i IKT
Adobe og dokumenthåndtering

