NRK skole og iPad fungerer nå

Posted on 22. oktober 2011

0



NRK skole holder hva de lover, det omfattende arkivet med filmer tagget til læremål, emner og personer, er nå tilgjengelig på iPad. NRK trodde de skulle bli klare i oktober og nå er de i mål. Vi gratulerer NRK og håper TV2 skole tar utfordringen, at de klargjør sitt materiele på tilsvarende måte.

Nettstedet er bygget opp med oversiktlig indeksering av filmklipp basert på emner, personer, programmer eller læreplaner. Alle disse tilnærmingene fungerer smertefritt hos meg. NRK har lagt ned stor innsats for å tagge filmsekvenser på tema relatert til alle disse, også ulike mål i læreplanene. Foreløpig er læreplanoversikten avgrenset til naturfag, norsk, samfunnsfag og RLE. De har gått systematisk til verks og alle målene i fag og trinn har materiale knyttet til seg. Det er bare å klikke på linken til aktuelt læremål og du får diverse relevante filmklipp umiddelbart tilgjengelig. Dersom jeg søker i søkefeltet på andre fag får jeg også flere fagressurser opp. Forhåpentlig får vi tagging mot lærplanmål i flere fag.

Måten NRK har tagget og organisert klippene gjør det svært enkelt og effektivt å finne relevant materiale. Jeg er imponert over hvor god jobb NRK har gjort. Og nå er altså alle disse ressursene tilgjengelig på iPad og andre nettbrett.

Alt jeg trykker på innenfor hovedkategoriene fungerer som forventet. Kvaliteten på lyd og bilde er høy, og relevans i fht tagger og katalogisering er preget av kyndighet og at dette er gjennomtenkt. På noen av sakene til forsiden sliter jeg litt. Jeg må f.eks trykke 3 ganger på hovedbildet om Nobelprisen før konverteringen til mobil Safari skjer. Først trykker jeg hovedbilde, så trykker jeg liten versjon oppe til høyre, så trykker jeg hovedbilde igjen. Da kommer den først, og jeg kan se at adressen i adressefeltet får en annen og kortere benevning.

Jeg regner med at de filmklippene som ikke er routet skikkelig snart blir klare de også. Uansett er det bare å ta av seg hatten for hva NRK skole har fått til. NRK har latt skoleavdelingen gå foran i en utvikling vi kan vente for hele nrk.no. NRK som organisasjon er utålmodig på å klargjøre alle sine produksjoner for den mobile virkeligheten. Nå er NRK skole klar og vi gratulerer.

Laste ned filmklipp og benytte videre på iPad?

Jeg måtte teste om det lar seg gjøre å laste ned filmklipp som MP4 slik jeg har vist med iCab Mobile nettleser i artikler om Flipped video og Khan Academy. Det går glimrende, og elever kan da ha med seg filmklipp offline for å jobbe videre. De kan også sette sammen filmer i iMovie, redigere og lage egne mashups. Det er utrolig enkelt og gøy!

Del gjerne denne artikkelen dersom du tror den har verdi for andre.

Andre artikler:
Norske innholdsleverandører
iPad øker i skole – press på læremiddelindustrien
Deltakelse i Hurtigruten-festen fra iPad

