iPod touch som digitalt verktøy

Posted on 29. oktober 2011

0



Jeg har testet iPod touch som digitalt verktøy. Ved hjelp av iPod Touch kan jeg bl.a lese inn informasjon til en blogg. Den er råest som bilde- og videopptaker, men det er svært mange andre ting som fungerer også. Mange app-er som Den lille lesehesten, Math magic og Solar Walk, for ikke snakke om NRK skole, det fungerer som bare det. Leser du videre tror jeg du blir like overrasket som jeg over hvor allsidig denne dingsen er.

Jeg klargjør teksten med talegjenkjenning i Dragon dictation, deretter kopierer jeg og limer inn teksten i WordPress. Hele dette blogginnlegget er laget med iPhone 4. Jeg har ikke hatt noen andre hjelpemidler, jeg har kun brukt iPhone som er identisk å bruke med iPod touch. Jeg har brukt nettleser, WordPress-app og snapshot av skrivebord til kamerarull.

Telemark fylkeskommune tester ut iPod touch på to videregående skoler. Croftholmen videregående er en av disse. De har som målsetting å dokumentere mye av det praktiske arbeidet som elevene gjør ved at elevene tar video og bilder av arbeidsprosessene sine. Læreren til klassen benytter også video og bilder i prosess med elevene.

For småtrinnet i grunnskolen ser jeg store muligheter for tilpasset opplæring med iPod touch. Lesetrening og språkopplæring generelt får et solid verktøy i hånden. Ved at brukeren gjør taleopptak og lytter på seg selv kan indre motivasjon legge grunnlag for endring. Brukeren kan også få lest opp tekst med talesyntese. Videre får grunnskolene samme fordeler som Croftholmen med bilde- og video opptaker. At iPod touch har gode app-er for Evernote og Instapaper, styrker plattformen ytterligere. Komplett responssystem med eClicker er også en funksjon som fungerer godt. Mobil læring har sjeldent vært mer mobilt.

Undervisningsopplegg for fugler er noe som vil fungere utmerket i nedskalert versjon. Ingen ekstra tilbehør utover app-en Birds of Northern Europe behøves. Men det er fullt mulig å koble på ekstern mikrofon hvis ønskelig.

GPS modul til ca 600,- kr er å få kjøpt som tilbehør, Bad Elf er blandt de som anbefales. Da kan iPod touch utvides til et verktøy for bl.a samfunnsfag, lokalhistorie med Geotagging og GeoCaching. Kartforståelse og bruk av kompass kan kombineres med app-en MotionX GPS.

I kroppsøving kan GPS modulen utnyttes sammen med f.eks Nike+ GPS. En kan også koble pulsmåler fra Polar mot Nike+ app-en. App-en Instant heartrate påstår å måle puls bare ved å legge fingeren over kameralinsa i 10 sek. Denne har jeg ikke testet.

Nevner til slutt at SNORRE Data har satt sammen en pakke med 25 iPod Touch og tre stk iPad, ferdig med all programvare og Workshop, for kun 1790 kr. pr måned. Dersom en skole vil ha med GPS moduler kommer et lite tillegg.Ta en tur over til SNORRE sin blogg, dette tilbudet er vel verdt å sjekke ut.

Andre artikler:

Ja til elev-filming i skolen
Siri revolusjonen
Siri portes til iPhone 4 og iPad 2
På talefot med talegjenkjenning?
iOS styrker spes ped og tilpasset opplæring
iPad og flipped video
Youtube – en ressurs i læringsarbeidet
Personlig læringsteknologi – en kikk på 1:1
Musikkproduksjon på iPad – det rocker!

