Musikkproduksjon på iPad

Posted on 3. november 2011

14



Oppdatering 30.01.13

Denne artikkelen er innhentet av utviklingen i økosystemet til Apple. Anbefaler egentlig å hoppe over denne og heller lese det som er skrevet fra og med «Ulike måter å bruke iPad på musikkrommet«. Feltet er stort, og det er i utvikling hele tiden. For musikkrommet i grunnskolen er GarageBand og iReal b en fantastisk plattform. For det ambisiøse hjemmestudio-folket er Auria nå det store, særlig etter integreringen med Audiobus konseptet. Jeg lar artikkelen nedenfor stå av historiske grunner, men vit at den er akterutseilt;) Skulle gjerne skrevet 5 nye artikler om iOS og musikkproduksjon, men tiden strekker desverre ikke til.

——–

Musikkproduksjon på iPad er blitt voksen. Noe av det vanskelige er å avgrense innhold da det er drøssevis med gode app-er der ute, brukerterskel og funksjonalitet må avveies. Mitt mål er å beskrive en god farbar vei for mainstream i norske musikkrom (og hjemmestudioer). Et ganske ambisiøst prosjekt med andre ord. De fleste av app-ene nevnt her er universale. Dvs at du kjøper de bare en gang og de kan brukes på flere enheter.

For å ha en effektiv produksjon med rikelig funksjonalitet trenger jeg to enheter. Det at Garageband nettopp ble tilgjengelig for iPhone og iPod touch gjør at jeg sparer litt penger. Gitar- og bassforsterkere, keyboards og orgel, kjører jeg gjennom GarageBand fra iPod touch.

Typisk Apple at de kun har audiopaste i Garageband, de vil nok at GarageBand skal være endestasjon og ikke Studiotrack som jeg har valgt. Stian Sylta satte meg på sporet av Studiotrack ved sin gode iOS artikkel i sommer. GarageBand for iOS har nemlig et par svakheter. «Miks» og mangel på midi-redigering er veldig begrenset. Men det er mye annen «goodies» i GarageBand og det vil jeg bruke.

Jeg har valgt et oppsett som gir rikelig med muligheter for «inn og ut». Studiotrack og BeatMaker 2 er «parhestene» som løser oppgaven på iPad-en. Det er lett å få inn audio og midi, i kombinasjonen av disse to. MIDI redigering gjør jeg i BeatMaker. Likeså audioredigering med kutting av loop-er, samt time- og pitch stretching. Begge app-ene støtter Audio sharing (copy/paste) så det er en smal sak å sende spor mellom disse. Det er en rekke app-er som nå støtter copy/paste formatene fra produsentene av disse to. Sonoma og Intua har begge tatt ansvar for fungerende audio sharing. Det er en viktig brikke når en skal jobbe allsidig med musikk på iPad.

BeatMaker 2 er litt «nav» i dette oppsettet. GarageBand med softsynther og softforsterkere blir input, mens Studiotrack blir endestasjon. Det er fritt fram å legge til loop- og softinstrument app-er etter eget ønske og lommebok. Personlig er jeg svak for Korg MS-20 og Animoog. Du kan bygge ut eller legge til det som passer deg. Jeg beskriver et rammeverk å ha i bunnen.

Rene audiopptak gjør jeg rett mot Studiotrack mens jeg redigerer audio i BeatMaker. Studiotrack sin evne til å bounce mange track ned til ett spor gjør den svært fleksibel i fht kompleksitet. De åtte sporene gir meg _mange_ muligheter.

BeatMaker har en ganske hyggelig funksjonliste for neste oppgradering.

Du kan spille inn hva som helst fra iOS enhet nr 2. Jeg bruker den mest som «GarageBand klient» sammen med et USB-keyboard i tillegg til input for gitar og bass. Jeg bruker softforsterkerne som ligger i GarageBand til gitar og bass. Jeg anbefaler Apogee Jam for bruk sammen med sistnevnte. iRig er mye brukt, men mange melder om litt støy.

Pass på at midi-usb-brettet har enten batterier eller strømforsyning. Det må ha strøm for å bære gjennom USB kamera kit adapteren.

Det er blitt mulig å synce eksterne iOS enheter mot hverandre med MIDI over Wifi. Se eksempel på denne videoen. Apples CoreMIDI API for iOS har støtte for dette. Temaet vil bli utforsket videre i en senere artikkel. Ved å bruke BeatMaker 2 til Sequenser og Midiredigering får jeg allsidigheten jeg trenger.

Alt som blir klargjort for audio sendes videre til Studiotrack, mens jeg kan eksportere MIDI-fil fra Beatmaker til notasjonsprogrammer. Kjell Fjellheim har gjort en fin bloggpost om bruk av notasjonsprogrammet forScore. Men du må ha Symphony Pro dersom du skal importere MIDI filer og arbeide videre med notematerialet.

På base 1 må jeg ha en splitter slik at jeg både kan gjøre opptak samtidig som jeg har lytting.

Det er det jeg tenkte i skrive i denne omgang. RIKT samarbeider med Musikkpedagogikk.no om å levere workshop til musikkfaget ute i klasserommene sammen med lærere og elever. Skolene tilbys hjelp med å levere digital kompetanse i musikkfaget. Med iPad lab-en slipper skolene dessuten å investere større beløp. Mer om det i en oppfølgingsartikkel.

Har du synspunkter på dette setter jeg pris på om du kommenterer nedenfor. Del gjerne videre med andre.

Andre artikler:

AudioCopy på iPad
Test av Fruity Loops mobile Sequenser
Ulike måter å bruke iPad i musikkfaget
Begreper i musikkproduksjon
Kreativ med nettbrett 2 – Lyd
iPod touch som digitalt verktøy

