iPad hjalp meg lage brosjyre

Posted on 10. november 2011

0



Jeg har hatt den heldige jobben å lage ny brosjyre for min arbeidsgiver. Jeg har i perioden vært mye på farten og har hatt uvurderlig hjelp av min iPad for å få jobben gjort. iPad har bidratt til bedre kreative prosesser og mer effektiv kommunikasjon.

Å lage en brosjyre som skal ha 4 helt ulike temaer, og som skal være enkel, – men gjenspeile kompleksitet, er en tøff oppgave for mange, også for meg. Den skulle kun ha 12 sider pga budsjettmessige og tidsmessige begrensninger. Jeg pustet tungt i starten og tenkte – nå får jeg anledning til å leve det jeg lærer. Benytte iPad i de kreative prosessene omkring en brosjyre med tøffe budsjett-, markeds- og forretningsmål. Arbeidet skulle gjøres helst uten å påvirke øvrige oppgaver alt for mye.

Lage skisser og innholdsoversikter med Adobe ideas og tankekart

Jeg trenger å tegne og bruke håndskrift når jeg starter helt på skratch. Det er om å gjøre å presse mest mulig juice inn i avgrensningene. Jeg skriver og tegner over en lav sko i brainstormingfasen. Deretter tar jeg raskt de beste ideene inn i tankekart. Ettersom slike verktøy er så lett tilgjengelig på iPad kan jeg sitte hvor som helst og gjøre det. Det er opp på fanget, eller på bordet, og 3 sekunder etter er jeg i gang med å skrive. iPad blir kladdeboka.

Jeg spiller noen ganger inn audio eller tale til tekst gjennom iPhone dersom jeg har noen gode ideer og det er eneste jeg har for hånden. Jeg har lært gjennom livet at når jeg «ser noe», kommer på en sammenheng som er god, har en god formulering eller bare et ord som gir god mening, – så må jeg ta vare på det. Gode ideer har en tendens til å dukke opp fra ingensted. Det er min oppgave å ta vare på de, ingen gjør det for meg.

Litt hjelp har skissene mine fått av slike adhoc innsamling av ideer. Skissene er skrevet i «kladdeboka mi», foredlet og lutret, til gode tankekart. Tankekartene har vært helt uvurderlig for å presse inn juice i et svært avgrenset innhold.

Skriving av tekst

Jeg har skrevet tekst i Pages eller Omm writer. Når jeg sliter med fokus henter jeg ofte opp Omm writer for en meditativ skrivestund. Jeg har hatt tankekartene på en ekstraskjerm flere ganger under skriveprosessen. Ha de på iPhone har vært til hjelp, men jeg har også kikket litt på en MacBook 11″. Jeg har skrevet så mye på iPad senere tiden at jeg foretrekker den som skriveverktøy. MB Air er kanskje litt dyr visningsskjerm, men det får så være.

Håndskrift i farger fikk bli med

Jeg er litt stolt av at jeg har fått med min egen håndskrift. Det må jeg takke skriftutjevningen i Adobe ideas for. Jeg sendte over noen flere versjoner med litt forskjellig farger slik at designeren hadde litt å velge mellom. Hvit farge krevde at jeg hentet inn en layer med annen bakgrunn. Det gikk lett som en plett.

Bildebehandlig

Flere av bildene er behandlet på iPad. Jeg har brukt en app som heter Snapseed denne gangen. Både fordi den har noen filtere ingen av de andre app-ene har, og fordi det rett og slett var artig å bruke en annerledes app. Den har også full støtte for raw formatet. Må si jeg liker denne app-en svært godt. Akkurat nå seiler den opp som min favoritt. Men det er litt til hvert sitt bruk med disse bilde app-ene.

Rask feedback til designeren med GoodReader

PDF verktøy på iPad er ikke som PDF verktøy på PC. Det er en _helt_ annen umiddelbarhet og fleksibilitet med iPad. Jeg gjorde til sammen 11 korrekturlesinger etter hvert som designeren dyttet ideene inn i ulike forslag. Jeg dro opp GoodReader og noterte og korrigerte, før jeg mailet PDF med notater tilbake. Dette er en utrolig effektiv og nøyaktig måte å jobbe på. Det er så mye enklere å ha samme forståelse i tlf samtalene når det gjøres på denne måten. GoodReader er min venn når jeg jobber med dokumenter på denne måten.

Mailkorrespondanse

Kanskje unødig å si, men det hører med i helheten. Jeg svarer raskt og kan gi hurtig oppgølging med en iPad i hendene. Jeg er jo online hele tiden uansett hvor jeg er. Med Exchange 2010, som SNORRE data kjører, får jeg også flagget viktig mail direkte i klienten på iPad. Det gjøre det lettere for meg å holde oversikt i jungelen av mail.

Det ferdige resultatet

Det er alltid godt når man blir ferdig til tida selv om fristene var tøffe og marginene små. Med iPad har jeg hatt et verktøy i hendene som har hjulpet meg løse vanskelige oppgaver på en effektiv måte. Jeg er ikke i tvil om at dette er beste brosjyra jeg har gjort. Jeg har gjort 4 stk tidligere i min karriere. Nevner det så du forstår at jeg ikke har kunnet flyte «på erfaring». iPad har bidratt til bedre kreative prosesser og mer effektiv kommunikasjon.

