AudioCopy på iPad

Posted on 27. november 2011

0



Oppdatering 24.03.2013

Denne uka fikk GarageBand støtte for Audiobus. Det gjør at hele konseptet med AudioCopy/Audiopaste endelig kan skrinlegges. Fordi det ikke lenger trengs. Nå kan du spille rett inn i GarageBand med alle apper som støtter AudioBus. Jeg la ved en skjermdump så du ser hvordan jeg gjorde liveopptak rett fra Korg iMS-20 og AniMoog, rett til GB. Det gir færre klikk, det er færre transaksjoner, det gir en formidabel tidsbesparelse sammenliknet med tidligere. Dette er hva vi ønsket oss hele tiden.. endelig er det på plass:)

image

AudioCopy og AudioPaste er blant funksjonene som gjør det mye mer fleksibelt å jobbe med musikk på iPad. Jeg har skrevet om det tidligere og her kommer en test av noen måter å gjøre det på. En rimelig synth som Animoog gir svært mye ekstra muligheter sammen med GarageBand. Jeg har også testet NLog Pro, Korg iMS-20 og Morphwiz. Resultatet er blitt en søt liten mashup du kan høre nedenfor. Flere små biter er satt sammen i en større helhet.

Alle de små bitene er kopiert inn i GarageBand, flyttet og kuttet, fikset og mixet til en passelig liten snutt. Det jeg brukte halve tiden på var å gjøre meg kjent med de ulike innspillings- og AudioCopy rutinene. Deretter var dette lydsporet gjort på en halvtime. Når jeg først har fått dette inn i fingrene er terskelen for å produsere videre svært lav. Her ser du oversiktsbildet i GarageBand:

Jeg har nettopp vært i London hvor jeg bl.a møtte en mann som representerer Apple i Arabiske land. Han heter Giorgio og bor i Dubai. Derfor ble det lek med litt «arabiske konnotasjoner» i Animoog. Her er mashup-en lastet opp til Soundcloud. Soundcloud embeddes til WordPress like enkelt som Youtube:

Oops:
Soundcloud embedded fungerer bare på PC/Mac for øyeblikket. Har lagt ved en iMovie film med Youtube embedded i stedet.

Nedenfor ser du hvilken lyd jeg brukte i Animoog. Jeg har merket av hva du må trykke for å spille inn en snutt, for deretter å benytte AudioCopy. Prinsippet er det samme i alle app-ene.

Jeg må innom NLog Pro for å eksportere resultatet fra GarageBand til SoundCloud. NLog Pro er synthen som gir deg det rikeste og mest profesjonelle lydbiblioteket for iPad i øyeblikket.

Jeg ønsker meg virkelig denne funksjonen direkte fra GarageBand! Det er å håpe at Apple utvikler eksport funksjonen i GB. Alternativene til GB er Music Studio og BeatMaker 2, hvorav sistnevnte har ganske høy brukerterskel.

Her er Kaos pad i Korg iMS-20. Kaos Pad er utrolig gøy å leke med, og jeg får lyd ut av den som er helt utrolig dynamisk og analog. Jeg har hatt en MS20 for en del år siden og jeg er ufattelig glad for at Korg har laget en versjon for iPad. Opptaksfunksjonen er godt gjemt under globale innstillinger. Record knappen dukker opp i venstre hjørne (ref bildet).

Flere artikler om musikk på iPad:

Test av Fruity Loops mobile sequenser
Ulike måter å bruke iPad i musikkfaget
Begreper i musikkproduksjon
Musikkproduksjon på iPad – det rocker!
Kreativ med nettbrett 2 – Lyd
iPod touch som digitalt verktøy

Posted in: Kreativ med iPad