Synthstation 25 årets julegave?

Posted on 7. desember 2011

0



Å lage musikk på iPhone eller iPod touch har nådd nye høyder med Synthstation 25. No kidding, dette er krutt. Jeg måtte teste hvordan denne lille rakkeren fungerer med iPhone/iPod touch. Du får tilgang til en rekke softsynther på øverste hylle. Jeg har testet og spilt inn et lydeksempel nedenfor. Dette visste du neppe at telefonen din er i stand til?

I mangel av Core Midi må jeg ha Midi Bridge app til 70,- kr. Jeg setter den til å gå i bakgrunnen og jeg kan spille på NLog og Horizon de to råeste softsynthene på APP store for iPhone/iPod touch. GarageBand med alle dens instrumenter blir også tilgjengelig. Jeg synes ikke app-en til Akai er det helt store og bruker heller GarageBand eller Fruity Loops. Begge to har jeg skrevet om tidligere, se artikkeloversikt nederst. Jeg har også skrevet om AudiCopy/AudioPaste, – funksjonene som gjør det så mye mer anvendelig å jobbe med musikk på iOS. Det fungerer like godt på iPhone/iPod touch. På denne måten spiller jeg inn små snutter og setter sammen til en større helhet.

I min lille improviasjon over «Mitt hjerte alltid vanker» har jeg brukt Nlog, Horizon, Midi Bridge og GarageBand. De to sistnevnte er universale og kjøpes bare en gang både for iPad og iPhone/iPod touch. De to førstnevnte har egne versoner for iPhone/iPod touch til kr 35,-pr stk hvis jeg husker rett. Uansett er det mini-beløp for den luksuslyden du før.

Mitt musikkeksempel er ikke ment som noe kunstverk, kun «proof of consept». Jeg er positivt overrasket over hvor stor lyd det er i denne minipakken. Som tenåring husker jeg at DX-7, JX-8P og andre synther kostet en formue. Dette her koster peanøtter og låter _mye_ bedre:) like viktig er hvor enkelt dette er å få med seg. En mer mobil løsning skal du lete langt etter.

Akai har gjort en grei jobb med kvaliteten. Den virker solid bygd og har det en trenger av et minikeyboard. Både tangenter og pitch-hjul er forseggjort og fungerer overraskende bra. Flere av softsynth-ene åpner filtere når modulasjonshjulet brukes. Det er denne effekten du hører på Horizon lead stemmen. Jeg åpner og lukker et filter ved hjelp av mod-hjulet. Enkelt og effektfullt.

Rca utganger i stereo gir også bedre lydsignal dersom en ønsker å bruke dette live eller i studio. Du får den for 895,- rundt omkring. For musikkglade sjeler som har en iPhone eller iPod touch, er Synthstation 25 en herlig julegave. Det er nå min mening:) God Jul!

Flere artikler om musikk på iPad:

AudioCopy på iPad
Test av Fruity Loops mobile sequenser
Ulike måter å bruke iPad i musikkfaget
Begreper i musikkproduksjon
Musikkproduksjon på iPad – det rocker!
Kreativ med nettbrett 2 – Lyd
iPod touch som digitalt verktøy

Posted in: iPad i skolen