Til himmels med Math Blaster!

Posted on 3. januar 2012

0



Matte app-er på iPad har ofte den vidunderlige egenskapen at de er gode på individuell tilpasning. Med Math Blaster krysses dette med høy Gaming funksjonalitet. Unger mellom 6-12 år får en svært underholdende og engasjerende vei gjennom diverse regnearter. Dette er virkelig bra!
Nedenfor ser du hvordan en 10 åring leker seg gjennom dette mattespillet.

Jeg har tidligere drøftet mestringsstrategi i videospill. Brukerne investerer gjerne time på time i problemløsing og kompetansebygging uten å tenke over det. Det å ”bestå” er ikke framtredende i spill. “Noen er på Level 3, noen på Level 8, alle utsettes derfor for en ”tilpasset utfordring” igjen et grunnleggende element i alle videospill. Du utfordres nok til aldri å kjede deg, nok til å oppleve gleden ved å mestre, men aldri så mye at du føler deg som taper. Math Blaster har disse kvalitetene, og det er deilig å se en 10-åring som synes det er traurig å gjøre matteleksa si, løse tilsvarende problem på iPad nesten med et frydehyl.

Jeg har skrevet om tre andre gode matematikk app-er tidligere, og Math Blaster er definitivt i selskap med disse. Jeg har funnet enda noen flere app-er som kommer etterhvert. De som benytter RIKT sine tjenester får selvfølgelig alt det beste servert direkte og med en gang. Nå blir det litt brukerhisteroier og litt nye kurspresentasjoner først. Jeg har 10-15 artikler jeg gjerne skulle skrevet, men tiden strekker ikke til. Min kompanjong Erling Grønlund i RIKT har det på samme måte.

Posted in: iPad i skolen