iStopMotion endelig til iPad

Posted on 10. januar 2012

0



En av de mest brukte animasjonsløsningene for Mac har endelig kommet til iPad. iStopMotion er kjent for å gjøre animasjon til en lek for vanlige folk og dette er nå videreført til iPad. Du får også mulighet til å ta bilder med remote kamera på iPhone 4/4S, iPad 2 eller iPod touch (4. gen). Alt styres på iPad i sanntid. Oppsettet er logisk og fungerer enkelt og greit, med iStopMotion styrer jeg alt elegant. Jeg ser skygger av min neste bevegelse i bildet jeg nettopp tok, og det eksterne kameraet knipser korrekt når jeg trykker «record».

Standard innstilling er 12 bilder pr sekund, og det gir 720 bilder for 1 minutt med animasjonsvideo. Det er ingen spøk å lage animasjonsfilm, det skal noen bilder til for å lage en severdig snutt. Derfor er det viktig at det er enkelt.

(Takk til Blunty for flott instruksjonsvideo)

Nederst har jeg tidslinje med hele bilde-rekka. Her kan jeg gjøre endringer, fjerne eller legge til. Når som helst kan jeg trykke play og se på det jeg har gjort. Boinx sin løsning er rett og slett utrolig enkel å bruke. Jeg kan ha fokuset på oppgaven og trenger ikke tenke på det tekniske.

iMovie for iPad nødvendig for sluttføring

Hva med tekstoverskrifter, lyd fra skuespillere og evnt musikk? Jeg eksporterer animasjonsfilmen til bildegalleriet, og dermed er den tilgjengelig som et vanlig filmklipp i iMovie. Jeg buker derfor iMovie på iPad til å legge på tekst og lyd. Jeg har skrevet om iMovie tidligere.

Et eventuelt manus/script kan lages ved hjelp av tankekart. Tankekart er svært tilgjengelig på iPad og jeg anbefaler å lese denne artikkelen dersom du ikke har sett den.

Animasjonsfilm – et tverrfaglig prosjekt

Det er både norsk- og matematikk ferdigheter som skal til for å lage en komplett animasjonsfilm. Dersom jeg skal lage en film på 1 minutt og 20 sekunder er det bare sette seg ned å regne. Dersom jeg endrer antall bilder pr sekund har jeg et nytt regnestykke. Alle verktøyene er imidlertid enkelt tilgjengelig på iPad. Ingenting behøver hentes fra PC/Mac, jeg har alt jeg trenger. Dersom filmen skal ha kommentarspor eller «skuespillere», øves elevene i muntlige framføringer. De får også umiddelbar feedback til selvrefleksjon ved å høre seg selv. Jeg har tidligere drøftet at det å lage film er veldig bra i denne sammenhengen.

Animasjon tar tid, og derfor er det helt avgjørende å sette av tid. Tverrfaglighet gjør det enklere for skolen å sette av tid. Man kan hente timer fra flere fag.

Andre artikler:

Gøy å lage film med iPad 2
Erfaringer med iPad i Kunst & Håndverk
iPod touch som digitalt verktøy

