Produksjon i fokus – App Store nedlasting

Posted on 5. mars 2012

1



Her om dagen rundet App store ufattelige 25 milliarder nedlastinger. Mens spill topper all-time-high nedlastinger for iPhone, topper produksjons-apper all-time-high nedlastinger for iPad. Blant topp 8 betalbare apper for iPad er 4 av disse for å produsere. Et tankekors for alle som mener iPad kun er for å konsumere. Jeg er ikke overrasket, jeg har akkurat kvittet meg med laptopen. Hva skal jeg med laptop når jeg alltid har med meg iPad? Laptopen er utkonkurrert hos meg.

Her er lista fra Apple.. Øverst troner tekstredigereren Pages. Svært interessant er det at GarageBand holder en sterk syvendeplass. Det er en app for å lage musikk! RIKT har basert et nytt opplæringsprogram til musikklærere på bl.a. GarageBand. Her har grunnskolen fått et herlig lavterskel verktøy for å levere digitale ferdigheter på musikkrommet. Det er bare for skolene å henge på, ettersom resten av verden har skaffet seg denne appen. PDF leser og annoteringsmester GoodReader er på en sterk 8. plass, mens Numbers og Keynote er på 11. og 12. plass. Det er åpenbart mange som har fått opp øynene for å produsere på sin iPad.

Top iPad Paid apps:

Pages
Angry Birds HD
Angry Birds Seasons HD
Penultimate
Scrabble for iPad
Fruit Ninja HD
GarageBand
GoodReader
Angry Birds Rio HD
Cut The Rope HD
Numbers
Keynote
Words With Friends HD
Star Walk for iPad

For min del har jeg endret mine vaner ganske heftig i løpet av siste året. Jeg har kommet til at laptopen er overflødig og parkerte den for 2 uker siden. Det er en naturlig konsekvens av at laptopen har ligget ubrukt i månedsvis. Jeg har stasjonær på kontoret og iPad. iPad supplerer den stasjonære på kontoret, mens den er konge i feltet.

Når det gjelder iPad utbredelse globalt har salgstallene passert 40 millioner. For 2012 opererer flere analytikere med salgstall på ca 55 millioner. Det betyr at vi om under et år kan passere 100 millioner iPad på kloden. iOS eventyret er et moderne industrieventyr uten sidestykke. Og det er ikke få skoler som har trykket iPad til brystet.

Mye spennende skjer i våre naboland. Jeg har fått med meg at det er nye storsatsinger på gang i Skandinaviske skoler, denne gang i Sverige. Tidligere har jeg skrevet om Odder i Danmark. Mer informasjon kommer.

Her i Norge er Gjennestad VGS største installasjon i skolemiljø, mens det er mange prosjekter som går sin gang. Det tar tydeligvis litt tid før nordmenn gir gass på samme måte som våre naboland. Det skal bli spennende å følge utviklingen fram mot nytt skoleår!

Posted in: iPad i skolen