Elevens univers – tanker etter #NKUL 2012

Posted on 12. mai 2012

5



Årets NKUL er over og jeg prøver fordøye en del inntrykk. Jeg fikk bekreftet fra IKT senteret at digitalt innfødte ikke finnes, det ble flere presentasjoner fra sannhetsvitner om at læringsbrett (nettbrett) fungerer som personlige læringsverktøy, samtidig som norske aktører lanserer innhold for læringsbrett i økende grad. Jeg er i gang å teste eBøker fra både Samlaget og Gyldendal. Funksjonaliteten er til å glede seg over. Flippa undervisning vil bre om seg, og selv var jeg med å lansere sosialt nettverk med fildeling. Alt dette bygger oppunder elevens muligheter for tilpassede univers med læreren som læringshub. Læreren er fremdeles viktigst. Det finnes ingen læringsknapp (eller app) som automatiserer læringsprosessene! Men det finnes lærere, – og de vil heldigvis ikke forsvinne:)

Først ut var Odin Nøsen med glimrende foredrag om nettbrett (læringsbrett) prosjekt på Harestad skole. Han argumenterer svært godt for at alle elever bør ha tilgang til personlige læringsverktøy – også i grunnskolen. Prosjektet konkluderer sålangt med at elevene produserer mer tekst og får en mer tilpasset involvering i lærestoffet. Jeg respekterer Odins valg av Android som plattform og ønsker lykke til videre med prosjektet. Bra Odin! Like skinnende var Gjennestad VGS ved John Arne Imenes og Borghild Them. De er norges første 1:1 iPad skole og satset med 300 iPad i fjor høst. Elevene produserer mer og særlig svake elever står mer fram. Alle får til fine arbeider og elevene bearbeider lærestoffet mer individuelt, nærmere eget univers. Borghild beskriver sin egen prosess, hvordan hun har endret sin undervisning etter innføringen av iPad. Heia Gjennestad, jeg er stolt av dere! Dere har vært modige og dyktige.

Deretter stod Svarholt skole fra Lofoten fram og fortalte liknende historier fra sitt 7. trinns iPad prosjekt. Til slutt leverte Sonans VGS sin historie hvor deres største problem har vært at elevene produserer så mye materiale at lærerne må jobbe mer. De har ikke hatt noen tekniske problemer. Sonans skalerer opp sin skole i Bergen 1:1 til høsten basert på de gode erfaringene. Sonans benytter RIKTs fildelingsløsning Connect.

Fokus på faglig læring, og i mindre grad digital kompetanse, synes jeg er helt på sin plass. Det må være enkelt å strekke seg mot små og store læringsmål uten å måtte lage ekstra plass til digitale læringsmål. June Breivik har skrevet en glimrende artikkel som forklarer hvorfor begrepsbruken «Digital kompetanse» heller bidrar til «digital tåkelegging» enn å løfte _bruken_. Støtt lærerne med konkreter framfor begreper. I RIKT ser vi hvordan lærerne raskt blir trygge når de får støtte i klasserommet. Det er ikke så mye som skal til, men det er praktisk støtte og ikke teoretisk støtte som må til. Dette er noe vi ser fungere overalt. En forskningsgruppe følger et prosjekt vi er i nå. Jeg gleder meg til å få ut resultatene av denne forskningen.

En liten kommentar til slutt… Jeg er overrasket over hvor mange konferansedeltakere som møtte opp med både laptop og iPad. I tillegg har de kanskje SMART telefon. Hvorfor denne overlessede oppakningen? Selv har jeg reist med iPad og tlf siste 10 mnd, Erling Grønlund likeså. På twitter så jeg at noen mente overoppakningen var et bevis for at dingsen man egentlig lengter etter ikke finnes. Og jeg skjønner ikke problemstillingen. Kan det i stedet ha å gjøre med begrensning/uvitenhet omkring bruk av iPad? Og mangler det noe tilrettelegging lokalt? Hvorfor ikke bruke verktøyet fullt ut? Hvorfor ikke la denne dingsen få et større innhogg i eget univers? Når læringsbrett slippes til får det stor plass i elevens univers. Det hørte vi mye om på årets NKUL.

(Bildet ovenfor er fra Gjennestads presentasjon i R1. Begrepet «Elevens univers» dukket opp i Erling Grønlunds seminar på fredag. Jeg ble inspirert til å skrive om det).

Andre artikler:

Personlig læringsverktøy til grunnskolene, nå!
Ja til elev-filming i skolen
iOS styrker spes ped og tilpasset opplæring
iPad og flipped video
Youtube – en ressurs i læringsarbeidet
Personlig læringsteknologi – en kikk på 1:1
iPod touch som digitalt verktøy

Posted in: iPad i skolen