2012 er året for tablet

Posted on 15. juli 2012

0



Det er i 2012 at iPad og konkurrentene er kommet i skikkelig fart. iPad solgte 15 mill første året, 40 mill i fjor og ventes selge nærmere 70 mill enheter i år. I tillegg har Google og Microsoft svingt fram sine ess. Apple svarer Googles Nexus 7 med en mini iPad i oktober. Microsoft har stått på sidelinjen men alle venter at Windows 8 blir bra på Surface. I Norge har snart annenhver husstand en tablet, og om få år selges mer tablet enn laptop. 2012 er året for tablet!

I 2010 lanserte Apple iPad, en ny type tablet. Svært mange dømte den nord og ned. «En forvokst iPod», eller; «En lite nyttig sak kun for konsumpsjon og ikke for produksjon». Svært få skjønte betydningen, mens Apple i realiteten startet en ny tidsalder. Eller kanskje er det riktig å si at de startet en ny tidsalder med lanseringen av iPhone og iOS i 2007, 3 år tidligere. De hadde allerede realisert en solid plattform med et hurtig voksende økosystem da iPad ble lansert. Google skjønte hva som skjedde og la seg i sælene med Android.

Hva med Flash? Jobs skrev sin berømte «Thoughts on Flash» i april 2010. Apple bestemte seg tidlig for å komme opp med et alternativ som heter HTML 5. Fra massiv kritikk av Jobs strategi har vinden etterhvert snudd. Flash er for dårlig, og alle de store har samlet seg om HTML 5. I dag kan Apple nyte anerkjennelse for sin avvisning, – Flash skal ut.

Det som etterhvert har klarnet er at tablet uten tastatur, med programvare som er tilpasset skytjenester og mobilitet, er noe annet enn laptop. Det er også noe annet enn netbooks, disse små mini-PCene som har avgått ved døden. Markedets dom er nådeløs, alle vil heller ha tablet. Tablet er kvikkere i bruk, koster mindre, programvaren koster mindre, og det er utrolig mye man kan både konsumere og produsere. Det er svært mange som velger å reise med iPad og/eller ta med iPad i møter. I skolene har mange oppdaget pedagogiske IKT muligheter man bare kunne drømme om. Til en pris man kan leve med. Til høsten kommer iOS 6 med ytterligere forbedringer.

Blant lokalpolitikerne har mer enn halvparten av norske kommunestyrer kjøpt eller bestilt iPad for å bli papirløs. Både i næringsliv, skoler, kommuner og i hjemmene, gjør iPad sitt seierstog. Og nå kommer konkurrentene med sine bidrag som ganske sikkert vil øke utbredelsen for tablet ytterligere.

Om få år vil det selges mer tablet enn laptop. Hva vil det gi oss? Vi har bare sett starten enda, og det er ikke alle tjenester som er fullt ut realisert. Vi vil se en rivende utvikling de neste 10 årene. Utviklingen har allerede gitt mer mobilitet og personifisering. Personlige data og organisasjonens data blir tilgjengelig gjennom skytjenester. Ytterligere tilrettelagt infrastruktur, med mer skytjenester, ligger foran oss. Brukerne kan etterhvert velge å bruke en personlig enhet i stedet for organisasjonens enhet, såkalt BYOD. Når vi senere snur oss tilbake vil vi kunne si: Joda, 2012 var gjennombruddet. 2012 stod i tabletens fortegn.

Alt dette skrevet på en.. joda.. vaskeekte, berørbar, tablet:)

—-

RIKT AS har implementert personlig læringsteknologi med iPad og egnede løsning på mange skoler. I kommunene har RIKT levert både politikerløsning og brukerimplementering. I næringslivet er RIKT i gang med prosjekter i flere store bedrifter. For alle disse markedene har RIKT en egenutviklet skyløsning som heter Connect. Den løser behovene som oppstår i enhver organisasjon som tar den nye mobile hverdagen på alvor. Connect er en kryssplattform løsning som er spesielt godt tilrettelagt for tablet.

Andre artikler:

Mini iPad kommer i oktober
Hvorfor er iPad bedre enn laptop i skolen
BYOD – trussel eller mulighet for skolen?
RIKT blir offisielle iOS trenere

Advertisements
Posted in: iPad, iPad i skolen